[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Możliwość blokowania parametrów ekspozycji jesttakże potrzebna do wykonywania zdj¹Ä‡ panoramicznych, czym zajmiemy si¹ pózniej.Rysunek 7.11.Przycisk blokowaniaekspozycji w aparacieCanon G1 pozwalazablokować ustawieniaekspozycji niezależnieod ostroÅ›ciW niektórych aparatach dost¹pne jest inne rozwiÄ…zanie problemu z ustawianiem ostro-Å›ci na obiekcie spoza Å›rodka kadru.Polega ono na pomiarze ostroÅ›ci w kilku różnychobszarach obrazu (najcz¹Å›ciej trzech, ale bywajÄ… aparaty wykonujÄ…ce pomiar w siedmiuróżnych punktach kadru).System taki stara si¹ wyodr¹bnić z tÅ‚a obiekt stanowiÄ…cy cen-trum uwagi zdj¹cia i na niego nastawić ostrość obiektywu.W przypadku pomiaru ostroÅ›ci w wielu obszarach (patrz: rysunek 7.12) teoretycznie niemusisz martwić si¹ o to, w którym miejscu kadru znajduje si¹ fotografowany obiekt.Trzeba jednak sprawdzić, czy aparat nastawiÅ‚ ostrość na wÅ‚aÅ›ciwy obiekt, ponieważcz¹sto urzÄ…dzenie nie jest w stanie przewidzieć tego, co tak naprawd¹ chcemy pokazaćna zdj¹ciu.Z tego wzgl¹du niektóre aparaty pozwalajÄ… r¹cznie wybrać jeden z dost¹p-nych obszarów pomiaru ostroÅ›ci w obr¹bie uj¹cia, dzi¹ki czemu mamy pewność, żemechanizm autofocus zajmie si¹ nastawianiem ostroÅ›ci na wÅ‚aÅ›ciwy obiekt.Wi¹kszośćaparatów z opisywanym systemem wielopunktowego autofocusa umożliwia przeÅ‚Ä…cze-nie w tryb dziaÅ‚ania opisany wczeÅ›niej (to znaczy taki, w którym ostrość jest nastawianana obiekt znajdujÄ…cy si¹ w Å›rodku kadru).Gdy aparat wykorzystuje system pomiaru kontrastu przez obiektyw, w Å›rodkowymobszarze kadru (niezależnie od tego, czy pomiar jest jednopunktowy czy wielopunk-towy) kontrast jest analizowany dwuosiowo.Oznacza to, że aparat sprawdza kontrastwzdÅ‚uż osi pionowej i poziomej.W przypadku pomiaru wielopunktowego w dodat-kowych obszarach pomiarowych kontrast jest badany jednoosiowo, najcz¹Å›ciejwzdÅ‚uż osi poziomej.Gdy chcesz sfotografować uj¹cie z poziomym ukÅ‚adem ele-mentów (na przykÅ‚ad lini¹ horyzontu), jednoosiowy pomiar może si¹ nie sprawdzić.W takich sytuacjach lepiej jest ograniczyć si¹ do rezultatów jednopunktowego, dwu-osiowego pomiaru ze Å›rodka kadru.RozdziaÅ‚ 7.Robimy zdjÄ™cia 141Rysunek 7.12.W przypadkuwielopunktowegopomiaru ostroÅ›cimożemy wybrać obszarsceny, który aparat maprzeanalizować w celunastawienia ostroÅ›ciJeÅ›li można sformuÅ‚ować uniwersalnÄ… wskazówk¹ na temat dziaÅ‚ania mechanizmu auto-focus niezależnie od tego, czy jest on jednopunktowy czy wielopunktowy brzmiona: zwracaj uwag¹ na rezultaty.Nie zakÅ‚adaj nigdy, że aparat w każdych warunkachporadzi sobie sam z wÅ‚aÅ›ciwym doborem nastaw.JeÅ›li posiadasz aparat wykonujÄ…cypomiar jednopunktowy, zwracaj uwag¹ na ewentualne problemy zwiÄ…zane ze zmianamikadru i ekspozycji po wst¹pnym ustawieniu ostroÅ›ci.JeÅ›li w Twoim aparacie dost¹pnyjest pomiar wielopunktowy, powinieneÅ› zawsze sprawdzać, czy ostrość zostaÅ‚a usta-wiona na wÅ‚aÅ›ciwym obiekcie kadru.Co zrobić, gdy autofocus nie potrafi ustawić ostroÅ›ciJeÅ›li system autofocus dziaÅ‚a na podstawie analizy kontrastu, czasem może zdarzyć si¹,że nie jest on w stanie nastawić i zablokować ostroÅ›ci obiektywu.Gdy na przykÅ‚ad sce-na jest zbyt ciemna, w obrazie może nie wystÄ…pić kontrast odpowiedni do ustawieniaostroÅ›ci.Na szcz¹Å›cie wi¹kszość aparatów wyposażonych jest w lamp¹ pomocniczÄ…,która uaktywniana jest przy zÅ‚ych warunkach oÅ›wietleniowych.JeÅ›li lampa pomocniczaÅ›wieci, a autofocus w dalszym ciÄ…gu nie dziaÅ‚a, spróbuj delikatnie poruszyć aparatem.Być może rozÅ›wietlisz wtedy fragment sceny na tyle kontrastowy, że aparat b¹dzie po-trafiÅ‚ ustawić ostrość.Uważa jednak, aby nie skierować obiektywu na inny plan niż ten,który chcesz sfotografować.Mechanizm automatycznego nastawiania ostroÅ›ci może mieć problemy z dziaÅ‚aniemtakże w jasny dzieÅ„, jeÅ›li aparat skierowany jest na obiekt o niskim kontraÅ›cie.Na ry-sunku 7.13 widoczne jest to, że Å›rodek uj¹cia wypeÅ‚niony jest niemal jednolitym kolo-rem (powierzchnia lampy).Brak kontrastu powoduje problemy z automatycznym usta-wieniem ostroÅ›ci.ZmieniajÄ…c nieznacznie pozycj¹ obiektywu możemy skierować gow stron¹ obszaru o wi¹kszym kontraÅ›cie.Ważne jest to, aby nie skierować go na obiektznajdujÄ…cy si¹ na innym planie niż fotografowany.142 Fotografia cyfrowaRysunek 7.13.Ponieważ lampawidoczna na zdjÄ™ciachjest niemal caÅ‚kiembiaÅ‚a, mechanizmwykrywania kontrastumoże mieć problemyz analizÄ… jej powierzchni.Należy zatem skierowaćobiektyw w stronÄ™obszaru o wiÄ™kszymkontraÅ›cie, zablokowaćostrość i z powrotemustawić pożądany kadr(pamiÄ™tajÄ…c przy tym,że ostrość powinna byćustawiona wzglÄ™demobiektu znajdujÄ…cegosiÄ™ w tej samejodlegÅ‚oÅ›ci od aparatuco obiekt fotografowany)Zawansowane mechanizmy automatycznego ustawiania ostroÅ›ciW profesjonalnych lustrzankach cyfrowych (takich jak Nikon D1) wykorzystywany jest bardziej za-awansowany od opisywanych mechanizm autofocusa, który dziaÅ‚a na podstawie różnicy fazowej(metoda ta nazywana jest też detekcjÄ… fazy)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]