[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Właściciele motocykli Harley-Davidson znani są ze swojego ogromnegoprzywiązania do tej marki.Jak zauważył jeden z komentatorów:  Jeżeli jesteś wstanie nakłonić klientów, by tatuowali na własnych piersiach nazwę twojej firmy,na pewno nie musisz się już martwić, czy pozostaną wierni sprzedawanej przezfile://C:\Documents%20and%20Settings\Administrator\Moje%20dokumenty\TEKST.2005-01-16 Wywieranie wpływu na ludzi [Robert Cialdini] Strona 115 z 276ciebie marce".Wyjaśnij, dlaczego jest to prawdą.W swojej odpowiedziodwołaj się do każdego z czterech czynników, nasilających wpływzaangażowania na pózniejsze postępowanie człowieka.3.Wyobraz sobie, że masz kłopoty z nakłonieniem siebie samego do naukiprzed zbliżającym się egzaminem.Opierając się na swej wiedzy na tematzaangażowania opowiedz, co byś zrobił, aby jednak nakłonić siebie do solidnejnauki.Wyjaśnij, na czym miałaby się zasadzać skuteczność każdego zzaproponowanych przez Ciebie własnych działań.4.Pomyśl o wielkich ceremoniach ślubnych, charakterystycznych dlaniemalże każdej kultury.Które elementy tego rodzaju wydarzenia mają w istociena celu nasilenie zaangażowania nowożeńców i ich rodzin?file://C:\Documents%20and%20Settings\Administrator\Moje%20dokumenty\TEKST.2005-01-16 Wywieranie wpływu na ludzi [Robert Cialdini] Strona 116 z 276ROZDZIAA 4Społeczny dowód słusznościGdzie wszyscy myślą tak samo, nikt nie myśli zbyt wiele.Walter LippmannNie spotkałem jeszcze nikogo, kto lubiłby śmiech z puszki - dzwiękowypodkład odgłosów śmiechu, puszczany wraz z filmem czy programemtelewizyjnym.Gdy pewnego dnia pytałem o to wszystkie osoby przewijające sięprzez moje biuro - kilku studentów, dwóch fachowców od naprawy telefonów,kilku profesorów uniwersytetu i jednego woznego - wszyscy zgłosili podobniekrytyczną ocenę śmiechu z puszki.Najwięcej pretensji zgłaszano oczywiście dotelewizji - wszyscy zgodnie twierdzili, że nienawidzą sztucznego śmiechutowarzyszącego wielu filmom i programom.Uważali, że śmiech ten brzmifałszywie, sztucznie i nachalnie.I choć moja próbka badanych była niewielka,gotów jestem iść o zakład, że ich pretensje trafnie wyrażają stosunek, jaki dośmiechu z puszki ma większość Amerykanów.Dlaczego więc  telewizyjni kierownicy" tak się przy nim upierają? Przecieżosiągnęli swoją wysoką pozycję zawodową i jeszcze wyższe zarobki dziękipokazywaniu publiczności tego, co zobaczyć i usłyszeć ona pragnie.A jednak znabożeństwem ciągle puszczają śmiech z puszki, choć nie znosi go ipubliczność, i wielu najwybitniejszych twórców telewizyjnych.Wielu z nichstawia usunięcie  puszkowanego" śmiechu jako warunek zgody na realizację iemisję swoich programów.Warunek ten rzadko bywa spełniany, a jeżeli nawet,to po ciężkich walkach.Cóż więc tak pociągającego widzą kierownicy sieci telewizyjnych w śmiechuz puszki? Dlaczego ci bystrzy i doświadczeni profesjonaliści uprawiają praktykizrażające widzów i najlepszych twórców? Odpowiedz jest tyleż prosta, cointrygująca.Znają wyniki odpowiednich badań.A te pokazują jednoznacznie, żeśmiech z puszki sprawia, iż widzowie śmieją się częściej i dłużej z oglądanychprogramów humorystycznych i oceniają je jako śmieszniejsze niż bez puszkowanego" śmiechu (Fuller i Sheehy-Skeffington, 1974; Smyth i Fuller,1972).Istnieją też dowody sugerujące, że puszkowany śmiech najbardziejpodnosi ocenę skądinąd kiepskich programów humorystycznych (No-sanchuk iLightstone, 1974).W świetle tych danych, działania kierowników telewizyjnych stają sięcałkowicie zrozumiałe.Dołączenie puszkowanego śmiechu czyni odtwarzaneprogramy śmieszniejszymi w odbiorze, nawet  a właściwie szczególnie -wtedy, gdy programy te nie grzeszą nadmiarem humoru.Czy może więc dziwić,że telewizja, pełna niezbyt śmiesznych  komedii" sytuacyjnych, jest też i pełnapuszkowanego śmiechu? Jej kierownicy dobrze wiedzą, co czynią.file://C:\Documents%20and%20Settings\Administrator\Moje%20dokumenty\TEKST.2005-01-16 Wywieranie wpływu na ludzi [Robert Cialdini] Strona 117 z 276Po rozwiązaniu tajemnicy wszędobylskiego śmiechu z puszki stajemy jednakprzed nieco trudniejszym pytaniem - dlaczego puszkowany śmiech tak na nasdziała? Właściwie dziwaczne jest nie zachowanie producentów telewizyjnych,lecz publiczności, a więc i nas samych.Z jakiego powodu mielibyśmy bardziejśmiać się z komedii, której towarzyszy morze mechanicznego śmiechu? Idlaczego mielibyśmy ową komedię uważać wówczas za zabawniejszą? Przecieżw istocie producenci wcale nas nie oszukują - każdy jest w stanie rozpoznaćnamolnie mechaniczny odgłos puszczanego z taśmy śmiechu.A jednak tooczywiste fałszerstwo rodem z montażowego stolika działa - na nas samych!Zasada dowodu społecznegoAby odpowiedzieć sobie na pytanie o powody skuteczności puszkowanegośmiechu, zrozumieć musimy naturę jeszcze jednego narzędzia wpływuspołecznego - zasady społecznego dowodu słuszności.Głosi ona, że o tym, czycoś jest Poprawne, czy nie, decydujemy poprzez odwołanie się do tego, co myśląna dany temat inni ludzie.W szczególności zasada ta obowiązuje przyokreślaniu, jakie postępowanie jest poprawne, a jakie nie [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • andsol.htw.pl