[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.rozwijajÄ…ce niezależność ucznia od grupy i szerzej od otoczenia spo-Å‚ecznego.W każdym z tych kierunków można znalezć coÅ› cennego, ale w żadnym nienależy iść za daleko.Granice pożytku z ksztaÅ‚cenia indywidualnego sÄ… głównieemocjonalno-motywacyjne w postaci braku uspoÅ‚ecznienia uczniów, ich przy-gotowania do współpracy w szkole i poza niÄ…, oraz braku facylitacji spoÅ‚ecznej,uÅ‚atwienia mobilizacji do wysiÅ‚ku, jakie wystÄ™puje we wspólnocie dydaktycznej.Duże znaczenie majÄ… także organizacyjne bariery ksztaÅ‚cenia indywidualnegow szkole masowej, zwężajÄ…ce pole samodzielnoÅ›ci ucznia.KsztaÅ‚cenie indywidualne i grupoweDefinicjÄ™ ksztaÅ‚cenia indywidualnego, za AnnÄ… BrzeziÅ„skÄ… (która zajmuje siÄ™szeroko pojÄ™tym wychowaniem ), oprzemy na pierwszym ze znaczeÅ„ podanychna wstÄ™pie rozdziaÅ‚u.KsztaÅ‚cenie indywidualne jest zatem strategiÄ… zoriento-wanÄ… na pojedynczego ucznia, co znaczy, że każdy uczeÅ„ pracuje z osobna, choćobok może pracować, niezależnie lub równolegle, pewna liczba innych uczniów.B.Niemierko, KsztaÅ‚cenie szkolne, Warszawa 2007,ISBN 978-83-60807-11-8, © by WAiP 2007KsztaÅ‚cenie indywidualne i grupowe201KsztaÅ‚cenie grupowe natomiast jest strategiÄ… zorientowanÄ… na uczniowski sy-stem spoÅ‚eczny, na wspólnotÄ™ dydaktycznÄ… podejmujÄ…cÄ… dziaÅ‚ania w różnej wiel-koÅ›ci zespoÅ‚ach (BrzeziÅ„ska, 2000, s.235; Konarzewski, 1982, s.9).Krzysztof Konarzewski zastosowaÅ‚ podobny podziaÅ‚ dziaÅ‚aÅ„ edukacyjnychdo klasyfikacji metod wychowania (2004a, s.312 330).OdróżniÅ‚ metody sytu-acyjne, bÄ™dÄ…ce reakcjÄ… na zakłócenia przebiegu zajęć edukacyjnych, od metodstrukturalnych, ksztaÅ‚tujÄ…cych zespół wychowanków.Do pierwszych należą na-gradzanie, karanie, przekonywanie i stawianie zadaÅ„, a do drugich stanowienieobyczajów, przenikanie obyczajów, pobudzanie odkrywczoÅ›ci zespoÅ‚u i rozwija-nie samorzÄ…dnoÅ›ci.Klasyfikacja Konarzewskiego, dotyczÄ…ca głównie motywacjiuczenia siÄ™ w szkole, bÄ™dzie stanowić dla nas podstawÄ™ opisu metod ksztaÅ‚ceniaw dziedzinie emocjonalnej w obydwu rodzajach ksztaÅ‚cenia indywidualnymi grupowym.Dwa rodzaje ksztaÅ‚cenia peÅ‚niÄ… odmienne, ale wzajemnie uzupeÅ‚niajÄ…ce siÄ™funkcje.Funkcja emancypacyjna (wyzwalajÄ…ca) ksztaÅ‚cenia polega na stwarza-niu uczniowi warunków rozwoju jego odrÄ™bnych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci, a funkcja socja-lizacyjna (adaptacyjna) polega na jego przygotowaniu do wykonywania zadaÅ„w spoÅ‚eczeÅ„stwie.MiÄ™dzy tymi funkcjami niezbÄ™dna jest dynamiczna (systema-tycznie kontrolowana) równowaga, gdyż dominacja dziaÅ‚aÅ„ sprzyjajÄ…cych reali-zacji funkcji socjalizacyjnej tworzy warunki hamujÄ…ce rozwój funkcji emancypa-cyjnej i odwrotnie (BrzeziÅ„ska, 2000, s.237).Funkcja emancypacyjna szkolnictwa byÅ‚a wczeÅ›niej dostrzeżona.O naucza-niu masowym i indywidualizujÄ…cym tak pisze NawroczyÅ„ski (1987, s.211): NajwczeÅ›niejszÄ… byÅ‚a wszÄ™dzie forma indywidualizujÄ…ca.PolegaÅ‚a ona natym, że nauczyciel wywoÅ‚ywaÅ‚ jednego ucznia po drugim do swego stolika,każdego z nich przesÅ‚uchiwaÅ‚ z osobna i każdemu zadawaÅ‚ dalszÄ… pracÄ™ do od-robienia.Podczas tych zajęć z poszczególnymi uczniami reszta miaÅ‚a być zajÄ™-ta odrabianiem swoich zadaÅ„.Ten sposób prowadzenia zajęć powszechny byÅ‚w wiekach Å›rednich.W wielu szkoÅ‚ach utrzymaÅ‚ siÄ™ i dÅ‚użej.W poÅ‚owie XVI w.Johannes Sturm w Strasburgu zapoczÄ…tkowaÅ‚ system kla-sowo-lekcyjny, dzielÄ…c uczniów na dziesięć klas o okreÅ›lonym poziomie osiÄ…g-nięć, pracujÄ…cych równolegle wedÅ‚ug ujednoliconych programów.UnormowaÅ‚organizacjÄ™ zbiorowÄ… ksztaÅ‚cenia, w której ksztaÅ‚cenie pozostaje zorientowanena pojedynczego ucznia, ale dokonywane jest równolegle (frontalnie) w caÅ‚ymoddziale szkolnym.Ten system zaczÄ…Å‚ kruszyć siÄ™ dopiero z koÅ„cem XIX w., gdyw Stanach Zjednoczonych pojawiÅ‚y siÄ™ indywidualne przydziaÅ‚y pracy i tendencjepowrotu do ksztaÅ‚cenia zróżnicowanego (NawroczyÅ„ski, 1987, s.216).Wkrótcepotem, w latach dwudziestych XIX w.pojawiÅ‚y siÄ™ w szkoÅ‚ach wspólnoty pracy ,Å‚Ä…czÄ…ce uczniów z różnych klas szkolnych wedÅ‚ug zasady: niech każdy pracujewww.waip.com.plB.Niemierko, KsztaÅ‚cenie szkolne, Warszawa 2007,ISBN 978-83-60807-11-8, © by WAiP 2007RozdziaÅ‚ 7
[ Pobierz całość w formacie PDF ]