[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ale według Agrykolide natura Fossilium traktującego, rznięty i polerowany bywa, ztrocin, opiłków własnych, a tak suo se robore vincit.TrocinyDyamentu ad omnes Celaturas innych idą kamieni, nie tylko dopolerowania jego samego; za jeden skrupuł opiłków albo trocinjego dać potrzeba 6 koronatów złotych, ex mente Kardano.Docieczono i tego, że Dyament nie jest trucizną, gdyż wieluniewolników, teste Jonstono, nim sobie zażytym mizernego ukroićBenedykt ChmielowskiNowe Ateny 273chciało życia, ale cale im to nie szkodziło: owszem, testeMedyków experientia, jest Dyament Lekarstwem.Ma do siebieten kamień, że przy Magnesie położony, vim activam Magnesowiujmuje, że żelaza do siebie ciągnąć nie może, według świadectwaZwiętego Augustyna, stąd Epigraphen przydano takowejkoniunkcji: Vis altera vetat.Bodinus świadczy, że tarciemrozgrzany, do drugiego przytknięty, z nim się łączy i klei.Niektórych Autorów jest zdanie, że Dyamenty inne też mniejszerodzą dyamenciki z siebie, jako świadczy Rueus i AnselmusBoecius, Ferdynanda II Cesarza skarbca klejnotowego Dozorca;probując tego, że Pani jedna Herwereńska, z DomuLuxemburskiego idąca, dwa miała Dyamenty Dziedziczne, któreinne z siebie drugie wydawały Dyamenty, jako ciekawe dociekłyoczy.Majolus też twierdzi, że Dyamenty pariunt ova.CesarzTurecki za jeden Dyament wyliczył 50 tysięcy, teste Jonstono.Według Kardana wielkość jego rzadko przechodzi Uncję: wAntwerpii jest jeden Uncję ważący bez skrupułu, taxowanysexagies sestertio, to jest 150 tysięcy koronatów.W skarbieXiążąt Florenckich, jest Dyament szeroki jak palec, którego taxująMilion Pięćkroć sto tysięcy szkutów; co uczyni Polskich PiętnaścieMillionów.Tawernier go taxuje 2608305.Mogol wielki nosiDyament podczas publiki jak perłę przedrylowany, duży jak jajekurze, jako widział Fainez; Tawernier go taxuje jedenaścieMillionów siedmkroć dwadzieścia i trzy tysiące, dwadzieścia iośm tynfów.Adam Weber, Kanonik Regularny, Dom Austryakówprzykomparował do Dyamentu, a Europę do Pierścienia.DIACOSTIDES, Kamień wielkich i przedziwnych cnót, drugiDIADOCHUS; oba to do siebie mają, że dotknięciem trupa, albow usta jego włożeniem, te cnoty tracą, jako świadczą PiotrBerchoryusz, Beluacensis, Arnoldus i inni Jubilerowie.Tekonsiderując Symbolista ich naturę, daje im Inskrypcją: Perittacto cadavere virtus.Kamień ten, według Berchoryusza, wieleBenedykt ChmielowskiNowe Ateny 274pomaga czarnoksiężnikom i czarownikom.Co jeden wyraziłwierszem: Nec Lapis est alius, qui fortius evocet umbras.HYACYNT, Kamień koloru niebieskiego, jako o nim napisał Z.Hieronim: Radiat colore Caelesti, a Symbolista: Fulget imagineCaeli.Rznięty i polerowany być nie może inaczej, tylkodyamentem, dla extraordynaryjnej twardości swojej, według Z.Izydora.Ma cnotę takową, że zły humor i melancholią oddala odczłeka, na powietrzną chorobę pomaga, na zarazę i truciznę ciałaumacnia, sen sprawuje, według Rueusza z Niebem sympatyzuje, zpogodnym jest wesołego koloru, z zachmurzonym nie wesołego, iniejako poci się, i niby płacze, teste Solino.GAGATEK, powiadają, że jest przeciwny szatańskiej mocy.KRZYSZTAA, Kamień sześciowęgielny, cnotę leczącą w sobieinkluduje, według Pliniusza, Teofrasta, Kardana, Mattiola.Starożytnych wielu było zdanie generalne, że się rodzi z Zniegówi Lodów długo leżących, mrozem ciężkim zatwardzonych.Ale i ztamtych Solinus, z świeższych zaś Cardanus, Matthio!us iAgricola, tamtej sprzeciwiają się sentencji, gdy Alabanda w Azjii Cypr Insuła, Egypt i Mesoe Insuła tameczna w krzyształobfitują, choć tam extraordynaryjne są gorąca, śniegom i lodomprzeciwne.Druga, że lód topnieje od Ognia i Słońca, a krzyształnigdy; że lód po wierzchu wody pływa, a Krzyształ tonie na dno;Lód ognia nie daje krzesany, a Krzyształ daje.Docieczono też, żelody po dołach i rozpadlinach Gór Alpes po kilku set lat leżące,lodem się przy cieple pokazały; nie krzyształem.Jest tedyKrzyształ sok subtelny, czysty, zimnem w, ziemi zatwardzony, exmente Agricolae, albo bardzo z czystej Lodowatej Soli, ex menteKirchera.Pomaga na cholerę, dissenterią, na kaduk, na zawrótgłowy, na omdlewanie, na kamień, na truciznę arszenikową.LiviaAugusta Dzban krzyształowy, 50 funtów ważący, dała doBenedykt ChmielowskiNowe Ateny 275Kościoła w Kapitolium Rzymskim in Anathema.Indyjskikrzyształ najlepszy, według ZZ.Bazylego, Augustyna i PolitykaSeneki.Leander twierdzi, że się w Włoszech pod Etną górąznajduje.Inni twierdzą, że też w Tartaryi, item koło morzaGotckiego, według Olausa, osobliwie że koło MiastaOstrogotckiego imieniem Suderkoeping, albo Suderkopii.MAGNES Kamień nazwany jest albo od swego pierwszegowynalascy, Magnes rzeczonego, który na górze Ida gdy pasłbydło, a miał obuwie żelaznemi nabite ćwiekami, tudzież kijzakowany, casu na ten trafiwszy Kamień, przez SympatiąMagnesa i żelaza, ani laski, ani nóg oderwać nie mógł, i o tejskrytej Kamienia naturze dał Zwiatu notitiam, według Pliniusza.Inni mniemają, że wziął imię od miasta Magnesia w Ionii.Tandem twierdzą, że od wielkiej dzielności rzeczony Magnes,niby magnus.Zowią go inaczej Heraclium, Herculeum Lapidem.Jest maści żelaznej, z tej racji z żelazem sympatyzujący wedługIzydora.Dwie rzeczy w nim są godne admiracyi, że na PolumArcticum i Antarcticum zawsze się obraca.Druga, że z natury dosiebie ciągnie żelazo.Rodzi się w Indyi, w Murzyńskim Państwie,w Macedonii, w Beocji, w Hiszpanii, w Włoszech, Niemczech,Szwecji, w Norwegii, w Czechach, koło rudy żelaznej, owszemmiędzy rudą częstokroć.Góry Kaspijskie także w Magnesobfitują, dlatego strzały, że są z żeleścami, Tatarom wydzierała,więc z daleka od nich bywają, albo bez żeleśców mają strzały,Vincentius.W Indii są Magnesowe na morzu skały, któretamtędy okręty żelazem kowane ciągną do siebie cum discrimine;dlatego świadomi i ostrożni do statków żelaznych oków i gozdzinie zażywają, tylko kołkami zbijają drewnianemi, testeSzentywani, a przed nim o tym Z.Augustyn, i Wives napisał iMajolus.Moc ciągnienia żelaza do siebie Magnes traci, Dyament,albo czosnek koło niego lokowawszy, według Pliniusza i Z.Augustyna, albo żywe srebro, Paracelsus.W Alexandrii, wBenedykt ChmielowskiNowe Ateny 276Kościele Serapidesa Bożka, statua Słońca zawieszona wisiała naMagnesach w sufficie Kościoła osadzonych, według RufinaAkwilejeńskiego.Ciało, ale certius, że Cząstki Kości niezbożnegoMahometa w Trunnie żelaznej złożone, wiszą także naMagnesach w Meczecie w mieście Medynie vulgo Talnabi wArabii szczęśliwej, jako w wielu czytam Autorach
[ Pobierz całość w formacie PDF ]