[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.przyciSniêciu w punkcie wyjSciowym).Teraz puszczamy przyciskmyszy i przesuwamy j¹ na trzeci punkt krzywej, klikamy ponownieRodzaje punktów mo¿na zamieniaæ na inne i w ten sposób zmieniaæitd.ksztaÅ‚t krzywej.lubPuszczamy przycisk myszy i klikamy inne miejsce na stronie - drugipunkt zostanie zdefiniowany jako punkt zaÅ‚amania.W punkcie tymkrzywa zmieni kierunek.JeSli trzeci punkt krzywej równie¿ utworzymyjako punkt zaÅ‚amania, otrzymamy miêdzy punktem drugim a trzecimprost¹.Powróæmy teraz do naszej krzywej.JeSli bêdziemy trzymaæ przyciSniêtyklawisz [Shift], kierunki krzywych bêd¹ ograniczone kilkakrotnie do 45stopni.JeSli bêdziemy trzymaæ przyciSniêty klawisz [Alt], krzywazamknie siê.Mo¿emy teraz nakreSliæ now¹ krzyw¹ i poÅ‚¹czyæj¹z narysowan¹ wczeSniej krzyw¹ w jeden obiekt.Aby zakoñczyæ kreSlenie krzywych, klikamy dwukrotnie ostatniEdycja krzywejwyznaczony punkt.Mo¿na teraz opracowaæ krzyw¹ za pomoc¹ innychnarzêdzi.Aby edytowaæ krzyw¹, nale¿y klikn¹æ symbol Wybór (u góry paskaDwukrotne klikniêcie punktu wyjSciowego krzywej, zamieni j¹ w krzyw¹narzêdziowego) i zaznaczyæ krzyw¹, punkty podparcia krzywej uka¿¹zamkniêt¹.siê wtedy w postaci maÅ‚ych prostok¹tów.Kiedy zaznaczymy krzyw¹Beziera, na ekranie pojawi siê pasek obiektów Beziera.260261PODRÊCZNIK U¯YTKOWNIKAPODRÊCZNIK U¯YTKOWNIKAPo lewej stronie w pasku obiektów Beziera (lub w pasku opcji) znajdujePrzeksztaÅ‚canie rysunkówsiê narzêdzie o nazwie Edytuj punkty.Wybierzmy je.pikseIowych w wektoroweAby opracowaæ jakiS punkt, wystarczy go klikn¹æ - prostok¹cik wypeÅ‚niRysunki pikselowe, czyli mapy bitowe, mo¿emy przeksztaÅ‚caæ w rysunkisiê i poka¿¹ siê obydwie linie podparcia zakoñczone punktamiwektorowe zarówno w programie OpenOfficePL Impress jaksterowniczymi.Kiedy bêdziemy mieli do czynienia z punktami naro¿nymi,i OpenOfficePL Draw.Mo¿liwoSæ ta ma szczególne znaczenie podczasktóre wytyczaj¹ k¹t prosty, punkty sterownicze znajd¹ siê bezpoSredniodrukowania rysunków: wydrukowane grafiki wektorowe i skalowanena punkcie podparcia.w dowolny sposób wygl¹daj¹ dobrze na wydruku, podczas gdyw przypadku skalowanych map bitowych wydruk mo¿e odbiegaæ odZaznaczone punkty podparcia i punkty sterownicze mo¿emy dowolnieideaÅ‚u (widoczne schody , gruba siatka brakuj¹cych linii etc.).przesuwaæ.Symboli kursora podpowie, z jakiej funkcji bêdzie mo¿naskorzystaæ.W pasku obiektów Beziera znajduj¹ siê symbole, za pomoc¹Aby przeksztaÅ‚ciæ mapê bitow¹ w rysunek wektorowy, zaznaczamy j¹których mo¿na zmieniæ tak¿e rodzaj zaznaczonego punktu podparcia.najpierw klikaj¹c.Nastêpnie wywoÅ‚ujemy polecenie Konwertuj - NaAby to zrobiæ, nale¿y taki punkt zaznaczyæ.W pasku obiektów poka¿¹wielok¹t.Znajdziemy je w menu Modyfikuj (OpenOfficePL Draw)siê dostêpne rodzaje punktów: Naro¿nik, GÅ‚adkie przejScie lublub w menu podrêcznym zaznaczonego obiektu (OpenOfficePLSymetryczne przejScie.Klikamy symbol wybranego rodzaju.Impress).W dialogu Konwertuj na wielok¹t ustawiamy parametryWiêcej informacji dotycz¹cych tej opcji znajdziemy w Pomocykonwersji.Rezultaty mo¿na zobaczyæ w podgl¹dzie.OpenOfficePL.Mo¿na równie¿ edytowaæ krzyw¹ w sposób standardowy tak, abyzmieniæ jej szerokoSæ, kolor czy wypeÅ‚nienie.Aby zmodyfikowaæatrybuty krzywej:w trybie Edytuj punkty wybieramy opcje w pasku obiektówjeSli tryb Edytuj punkty nie jest wÅ‚¹czony, wybieramy polecenieFormat- Modyfikuj lub otwieramy menu podrêczne.W odrywanym pasku o nazwie Krzywe znajduj¹ siê te¿ inne symbole.Wiêcej na ten temat - w Pomocy OpenOfficePL.262263PODRÊCZNIK U¯YTKOWNIKAPODRÊCZNIK U¯YTKOWNIKAAby zamieniæ zaznaczon¹ mapê bitow¹ na grafikê wektorow¹, wystarczyteraz klikn¹æ OK.PrzeksztaÅ‚canie obiektówMo¿emy urozmaiciæ wygl¹d wielu obiektów poprzez przeksztaÅ‚cenieich na krzywe, wielok¹ty, obiekty 3-W zwyczajne i obrotowe.Niektórez tych opcji poka¿emy na przykÅ‚adzie:Rysujemy prostok¹t (mo¿emy skorzystaæ z atrybutów konfiguracjiwstêpnej) i zaznaczamy go.Opcja Konwertuj na wielok¹t pozwala na przeksztaÅ‚cenie prostok¹taOtwieramy menu Modyfikuj i wybieramy polecenie Konwertujw czworok¹t (informacje - w pasku stanu).Wybierz polecenie menu Modyfikuj-Konwertuj (OpenOfficePLPodzielmy nasz wielok¹t na pojedyncze czêSci.Aby to zrobiæ, wybieramyImpress otwieramy po prostu menu podrêczne prostok¹ta).polecenie menu Modyfikuj - Podziel.Teraz pasek stanu poka¿eW Konwertuj znajdziemy, miêdzy innymi, nastêpuj¹ce menu 4 linie - mo¿na je pojedynczo przesuwaæ.podrzêdne:Konwertuj na krzyw¹Konwertuj-w 3-W umo¿liwia konwersjê obiektu dwuwymiarowegoKonwertuj na wielok¹tw trójwymiarowy (tzw.ekstruzjê).Zamiana polega na przeci¹gniêciuKonwertuj na 3-Wobiektu pionowo w stosunku do jego powierzchni na trzeci wymiar.Konwertuj na obiekt obrotowy 3-WJeSli wybierzemy Konwertuj na krzyw¹, prostok¹t przeksztaÅ‚ci siêw krzyw¹ Beziera.Teraz wystarczy klikn¹æ symbol Edytuj punkty(pasek obiektów lub pasek opcji), edytowaæ punkty kontrolne i mo¿naw dowolny sposób je przeksztaÅ‚ciæ: przesuwaæ, przeksztaÅ‚caæ w punktyzaokr¹glone, usuwaæ, dodawaæ nowe, itd.Wiêcej informacji na ten tematznajdziemy w Pomocy OpenOfficePL pod hasÅ‚em Edycja punktówi pasek obiektów Beziera.264265PODRÊCZNIK U¯YTKOWNIKAPODRÊCZNIK U¯YTKOWNIKAAby edytowaæ i modyfikowaæ obiekty 3-W, wywoÅ‚ujemy z menuPosÅ‚ugiwanie siê obiektamipodrêcznego okienko Efekty 3-W.Ogólne reguÅ‚y zaznaczania, kopiowania, wycinania czy wstawianiaPolecenie W obiekt obrotowy 3-W umo¿liwia stworzenie obiektupojedynczych obiektów zawartych w dokumencie rysunkowym lubtrójwymiarowego poprzez tzw.ekstruzjê obrotow¹
[ Pobierz całość w formacie PDF ]