[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Połącz je.• Kreślenie egipskich wzorów12.Dziecko siedzi wygodnie przy stoli-ku.Dorosły stoi za dzieckiem.Kładzie przed nim kartkę papieru (w krat-kę) i mazak.Proponuje: Rysujemy szlaczek.Zaznaczę ci kropką początek(rysuje kropkę w lewym górnym rogu kartki, pięć kratek od górnegobrzegu).Będę ci mówił, w którą stronę masz rysować kreski.Każda kres-ka ma długość kratki.Zaczynamy od kropki: jedna kratka w górę, jednawprawo, jedna w dół, jedna w prawo, jedna w górę, jedna w prawo,jedna w dół, jedna w prawo, jedna w górę, jedna w prawo, jedna w dół,jedna w prawo.Dalej potrafisz sam.Dokończ szlaczek.12 Inspiracją do tej serii ćwiczeń były próby diagnostyczne zaproponowane przezWengieraŁ.A.(1975)._________________________________________________________ 27Rysujemy co innego.Zaczynasz od kropki.Uważaj i rysuj: jedna w dół,jedna w prawo, jedna w dół, dwie w lewo, jedna w dół, dwie w prawo,jedna w dół, dwie w lewo, jedna w dół, dwie w prawo, jedna w dół.Dalejpotrafisz sam.Dokończ.Na rysunku przedstawiony jest wzór rozpoczynający się od skrętuw prawo i drugi od skrętu w lewo.Dobrze narysować obydwa.Jeszcze jeden szlaczek.Zaczynasz od kropki.Dwie do góry, jednaw prawo, jedna w górę, dwie w prawo, jedna w dół, jedna w prawo, dwiew dół, dwie w prawo, dwie do góry, jedna w prawo, jedna w górę, dwiew prawo, jedna w dół, jedna w prawo, dwie w dół, dwie w prawo, dwiew górę, jedna w prawo, jedna w górę, dwie w prawo, jedna w dół, jednaw prawo, dwie w dół.Dalej potrafisz sam.Dokończ szlaczek.Inny szlaczek.Rysuj od kropki.Dwie do góry, dwie w prawo, jednaw dół, jedna w lewo, jedna w dół, dwie w prawo, dwie do góry, dwiew prawo, jedna w dół, jedna w lewo, jedna w dół, dwie w prawo, dwie dogóry, dwie w prawo, jedna w dół, jedna w lewo, jedna w dół.Dalejpotrafisz sam.Dokończ szlaczek.28 _________________________________________________________• Labirynty.Dorosły proponuje: Rysujemy labirynt.Zaczynaj od kropki.Jedną w górę, jedną w prawo, dwie w dół, dwie w lewo, trzy do góry, trzyw prawo, cztery w dół, cztery w lewo, pięć do góry, pięć w prawo, sześćw dół, sześć w lewo.Dalej potrafisz sam.Narysuj duży labirynt.U wejścia do labiryntu stoi sobie myszka.Narysuj ją.W samym środkulabiryntu jest kawałek serka.Narysuj go.Przełóż mazak do drugiej rękii rysuj, jak biegnie myszka do serka.Uważaj, żeby myszka nie rozbiłanoska o ścianę labiryntu.ćwiczenia te są niezwykle kształcące.Oprócz orientacji na kartcepapieru wyrabiają gotowość do nauki pisania.Warto ich przeprowadzićwięcej.Można rysować różne szlaczki i wiele labiryntów.Początek każde-go ćwiczenia dorosły musi zaznaczyć kropką i podyktować trzy sekwencjewzoru.Zaznaczyłam na rysunkach to, co dyktował dorosły, grubą kreską,resztę - kreską przerywaną._________________________________________________________ 293.7.Orientacja przestrzenna w przedszkolui w szkole; planowanie i prowadzenie zajęć0 kształtowanie orientacji przestrzennej w umysłach dzieci trzeba dbaćcały rok.Jednakże nasilenie tych zajęć przypada na wrzesień i czerwiec.Na początku roku szkolnego trzeba przeprowadzić to wszystko, co dotyczy:a) uświadamiania dzieciom schematu własnego ciała, b) rozwijania zdol-ności do rozpatrywania otoczenia z własnego punktu widzenia, c) wdra-żania do przyjmowania punktu widzenia drugiej osoby, d) orientowaniasię w przestrzeni z uwzględnieniem różnych obiektów.Ćwiczenia dotyczące orientacji na kartce papieru są trudniejsze,dlatego należy je realizować w końcu maja i na początkuczerwca.Zajęcia wrześniowe są krótkie i trwają po około 20 minut.Trzeba je jednakpowtarzać.Im częściej, tym lepiej.Dla podtrzymania tego, czegosię dzieci nauczyły, orientację przestrzenną należy także wplataćw codzienne zajęcia dzieci.Większość ćwiczeń i zabaw opisałam w układzie dorosły - dziecko.W przedszkolu i w szkole taką parę tworzy dwoje dzieci, które przemien-nie pełnią rolę dorosłego.Organizacja zajęć będzie łatwiejsza, jeżelikażdą parę dzieci oznaczy się szarfami w dwóch kolorach.W zależnościod charakteru ćwiczeń dzieci staną w parach lub w luźnej gromadce lubw dwuszeregu.Zajęcia z lusterkami należy poprzedzić swobodną zabawą.Lusterka sąatrakcyjne i trzeba pozwolić dzieciom przeglądać się w nich do woli i „pusz-czać zajączki".Po takim oswojeniu mogą już wykonywać polecenia nauczycielki.W pierwszej zabawie z misiem dzieci ustalają, co widzi miś.Łatwiejbędzie śledzić ich rozumowanie, jeżeli usiądą w luźnej gromadce,twarzami zwróconymi w jedną stronę
[ Pobierz całość w formacie PDF ]