[ Pobierz całość w formacie PDF ]
. Dzięki temu, co zwiemy dobrym wychowaniem i obyczajnością, możemy osiągnąć rze-czy, które poza tym zdobyć można tylko przemocą, i to nie zawsze. Szacunek dla kobiet to jeden z elementów dobrych obyczajów. Jak można charakter, indywidualność człowieka połączyć ze sposobem życia? Sposób życia powinien by właśnie podnosić indywidualność człowieka.Każdy pragnieczegoś wyższego, byleby to tylko nie było przykre. Na ogół największe sukcesy w życiu jak i w społeczeństwie osiąga wykształcony żoł-nierz. Prości wojskowi przynajmniej nie tracą swego charakteru, ponieważ zaś przeważnie zasiłą kryje się dobroduszność, więc nawet ostatecznie można z nimi wytrzymać. Nic przykrzejszego jak gburowaty cywil.Od niego przecież można by już żądać delikat-ności, nie zajmuje się wszak niczym tak surowym jak wojna. Jeśli żyjemy z ludzmi, którzy mają żywe poczucie tego, co przystoi, lękamy się za nich,gdy się spotykają z czymś nieprzystojnym.Tak na przykład zawsze współczuję Szarlotcie,kiedy ktoś huśta się na krześle, bo ona tego nie znosi.86 Nikt by nie wszedł z okularami na nosie do buduaru, gdyby wiedział, że my, kobiety, odrazu tracimy ochotę patrzenia nań i rozmowy z nim. Poufałość tam, gdzie oczekujemy szacunku, jest zawsze śmieszna.Nikt nie odłożyłby ka-pelusza natychmiast po wypowiedzeniu słów powitania, gdyby wiedział, jak to śmieszniewygląda. Każda zewnętrzna oznaka grzeczności posiada głęboko obyczajową podstawę.Prawdzi-we wychowanie winno by przekazać zarówno samą formę jak i jej istotną treść. Sposób bycia to zwierciadło, w którym każdy ukazuje swój obraz. Istnieje grzeczność serca, spokrewniona z miłością.Z niej to wypływa najbardziej ujmu-jąca uprzejmość w obejściu z ludzmi. Dobrowolna zależność to najpiękniejszy stan, lecz jakże byłaby ona do pomyślenia bezmiłości? Nigdy nie jesteśmy bardziej dalecy od naszych życzeń niż wówczas, gdy sobie wmawia-my, że się nam urzeczywistniły. Nikt bardziej nie jest niewolnikiem niż człowiek, który uważa się za wolnego, chociażnim nie jest. Wystarczy, że ktoś ogłosi się wolnym, by już z tą chwilą poczuł się zależnym.Lecz gdyma odwagę uznać się zależnym, poczuje się wolnym. Nie ma innego ratunku wobec wielkich przymiotów drugiego człowieka, jak pokochaćgo. Jest to przerażające, gdy głupcy mają władzę nad wielkim człowiekiem. Mówią, że nikt nie jest bohaterem dla swego lokaja.Wynika to po prostu stąd, że na bo-haterze może się poznać jedynie bohater.Lokaj pozna się zapewne na równym sobie. Największa to pociecha dla ludzi przeciętnych, że geniusz jest śmiertelny. Najwięksi ludzie są ze swoją epoką związani jakąś słabostką. Zazwyczaj uważa się ludzi za niebezpieczniejszych, aniżeli są w istocie. Głupcy i mędrcy są jednakowo nieszkodliwi.Półgłupki i półmędrki, oto kto jest napraw-dę niebezpieczny. Nic pewniej nie potrafi oddzielić nas od świata niż sztuka i nic tak pewnie nas ze światemzwiązać, jak ona. Nawet w chwilach najwyższego szczęścia i najwyższej niedoli potrzeba nam artysty. Sztuka zajmuje się tym, co trudne i dobre. Gdy widzimy rzeczy trudne potraktowane lekko, mamy wrażenie, że patrzymy na nie-możliwość. Im bliżej celu, tym większe trudności. Nie tak trudno siać, jak zbierać żniwo.ROZDZIAA SZSTYWielki niepokój, w jaki ta wizyta wprawiła Szarlottę, wynagrodziło jej to, że nauczyła sięw pełni rozumieć swą córkę, w czym bardzo jej dopomogła znajomość świata.Nie po razpierwszy spotykała się z tak trudnym charakterem, choć nigdy dotąd z tak wysoce dziwacz-nym
[ Pobierz całość w formacie PDF ]