[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Podbił on również Argos, centrum kultowe Danaanów.Trzy córki były PotrójnąBoginią, Styksową Demeter, która musiała mieć głowę kobyły, gdyż inaczej końskie kopyto nieokazałoby się odporne na działanie trucizny zawartej w wodzie.Wszelako według Filona z Herakleii Eliana róg scytyjskiego osła-jednorożca również był odporny na tę truciznę.Plutarch zaś w swym%7ływocie Aleksandra powiada, że jedynym bezpiecznym naczyniem w tym względzie jest ośle347kopyto.Niedaleko, w Stymfalos, istniało potrójne sanktuarium założone przez Temenosa ( Okrąg )Pelazgijczyka na cześć bogini Hery jako dzieweczki, oblubienicy i wdowy , godnego uwagiprzeżytku pierwotnej triady.Jak Stymfalijczycy powiedzieli Pauzaniaszowi, zwano ją wdową ,gdyż pokłóciła się z Zeusem i usunęła do Stymfalos.Odnosi się to prawdopodobnie dopózniejszego renesansu pierwotnego kultu, co stanowiło wyzwanie dla religii olimpijskiej.Sir James Frazer odwiedził Lusi w 1895 roku i dał tego miejsca cenny opis, umożliwiający namodczytywanie Nonakris jako nazwy serii dziewięciu urwisk opadających z góry Aroania kuwąwozowi Styksu.Nawet u schyłku lata śnieg jeszcze zalegał w żlebach owego ciągu najokropniejszych przepaści , jakie kiedykolwiek oglądał.Styks, tworzący się z topniejącegośniegu, wydaje się zrazu czarny na tle skalnej ściany, po której spływa, a to z powodu czarnejinkrustacji tej opoki; pózniej jednak błyszczy jasnym błękitem, w wąwozie bowiem płynie już poskałach łupkowych.Cała ta kaskada urwisk prążkowana jest pionowo na czerwono i czarno (wstarożytnej Grecji oba te kolory oznaczały śmierć).Frazer odnosi się do Hezjoda, opisującego srebrne filary Styksu zauważając, że zimą nad wąwozem zawisają olbrzymie lodowe sople.Nadmienia też, że chemiczna analiza wody Styksu nie wykazuje w niej żadnych substancjitrujących; jest ona tylko nadzwyczaj zimna.Następną literą w Beth-Luis-Nion jest Nion, możemy tedy ciągnąć dalej naszą daktylicznąinwokację:ALFITO-BAITULE LUSIA NONAKRIS Biała Bogini Jęczmienia, Uwalniająca od win, Pani DziewięciuWierzchołkówFrazer przekonał się, że wiara w śpiewające cętkowane ryby nadal trwa w Lusi (te ryby kojarząsię z cętkowaną poetycką rybą ze yródła Connla127), podobnie też tradycje wężów, jakie Demeterpostawiła w charakterze strażników wód Styksu.Odwiedził jaskinię Córek Projtosa wysoko ponadwąwozem Styksu i stwierdził, że ma ona naturalne drzwi i okno wyżłobione działaniem wody.Następną literą jest Onn.A i O łatwo mieszają się we wszystkich językach, możemy zatemnapisać dalejANNA,odwołując się do pelazgijskiej bogini Anny, siostry Belosa, zwanej w Italii Anna Perenna, AnnaOdwieczna.W swych Fasti Owidiusz powiada, że niektórzy uważają tę Annę za boginię księżycaMinerwę, inni za Temidę bądz Io z Argos.Aączy on ją również z plackami jęczmiennymi.Jej świętowypadało 15 marca, a więc dokładnie w dniu Onn kalendarza Beth-Luis-Nion.Anna znaczy127Pauzaniasz zjawił się tam naturalnie w zlej porze roku, jako że w czasie pojawiania się jętek pstrągi istotnie wydają coś w rodzajuostrego skrzeku, gdy ekstatycznie wyskakują z wody i na skrzelach czują powietrze.Irlandzka legenda o śpiewającym pstrągunajwyrazniej odnosi się do lubieżnego wiosennego tańca ku czci Białej Bogini; jego uczestniczki, rybie nimfy, naśladowały skoki i piskipstrąga, gdyż irlandzka księżniczka Dechtire poczęta swego syna Cuchulaina, inkarnację boga Lugha, w rezultacie potknięcia jętki,dzięki czemu chłopiec od razu po urodzeniu pływał jak pstrąg.Greckim odpowiednikiem Cuchulaina byt Eufemos ( wymowny ), słynnypływak, syn Bogini Księżyca Europę urodzony nad rzeką Kefisos w Fokidzie, ale mający swoje heroon koto Tajnaron, głównego naPeloponezie wejścia do Hadesu.Eufemosowy sposób pływania polega! na wyskakiwaniu z wody jak ryba i przeskakiwaniu z fali na falę.W epoce klasycznej Posejdon, bóg ryb, twierdził, że jest jego ojcem.348prawdopodobnie królowa bądz bogini-matka; Safona używa formy Ana zamiast Anassa( królowa )
[ Pobierz całość w formacie PDF ]