[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Przez cały ten czas KONCENTROWAŁEŚ SIĘ!Problem nie leży więc w koncentracji, ponieważ stale byłeś w stu procentach skoncentrowany.Chodzi raczej o jej ukierunkowanie i skupienie.Koncentrację można porównać do dzikiego rumaka, którego jesteś jeźdźcem.Rumak ten najczęściej galopuje przed siebie tam, gdzie sam uzna za stosowne.Twoim zadaniem, jako doskonałego jeźdźca (czytelnika), jest zapanować nad rumakiem koncentracji, nadając mu kierunek, którym jest lektura.PODSUMOWANIE1.Problemy z koncentracją nie są spowodowane dziedzicznymi brakami, lecz niepełną edukacją w dziedzinie czytania.2.Koncentracja jest jak rumak, który niesie cię na swoim grzbiecie.Od ciebie zależy, czy staniesz się dobrym jeźdźcem.Rozwijanie zaawansowanych umiejętności szybkiego czytaniaPLAN DZIAŁANIA1.Co 30-60 minut rób sobie przerwy, aby poprawić koncentrację i zapewnić oczom oraz mózgowi niezbędny odpoczynek.2.Wzbogać swoje słownictwo (patrz rozdziały 16,17 i 18).Wpłynie to na poprawę szybkości czytania i zrozumienia.3.Sprawdź, czy szybkość czytania jest odpowiednia do tekstu.4.Upewnij się, że przed rozpoczęciem czytania postawiłeś sobie właściwe cele.5.Postaraj się należycie zorganizować swoje miejsce pracy.6.Użyj dowolnej metody, aby podnieść poziom zainteresowania i motywacji.7.Nadal ćwicz użycie wskaźnika w celu poprawienia koncentracji i zrozumienia.ZAPOWIEDZ NASTĘPNEGO ROZDZIAŁUTeraz, gdy w szybkim tempie doskonalą się twoje zdolności wizualne, a rumak koncentracji znajduje się pod kontrolą, gotów jesteś przejść do części czwartej pt.Rozwijanie zaawansowanych umiejętności szybkiego czytania.Nauczysz się techniki szybkiego czytania i myślenia, znanej jako »nóż mózgu szwajcarskiej armii", tworzenia map myśli oraz wykorzystania znajomości struktury akapitu do zwiększenia szybkości i zrozumienia.Uzupełniłem je informacjami o technice wstępnego przeglądania.Otrzymasz również klucz otwierający twoje zasoby słownictwa - jeden z głównych czynników pełnego czytelniczego sukcesu.CZĘŚĆ IV - ROZWIJANIE ZAAWANSOWANYCH UMIEJĘTNOŚCI SZYBKIEGO CZYTANIA13.MIND MAPPING® - NOWY WYMIAR MYŚLENIA I SPORZĄDZANIA NOTATEKPrzez stulecia rodzaj ludzki notował i zapisywał w następujących celach: zapamiętywanie, porozumiewanie się, rozwiązywanie i analiza problemów, twórcze myślenie oraz streszczanie.Wykorzystywano do tego zdania, wykazy, słowa, analizę, logikę liczby i zapis w jednym kolorze.Chociaż niektóre z tych sposobów wydają się całkiem dobre, wszystkie bazują na myśleniu, które - jak już wiesz - stanowi domenę lewej półkuli.Kiedy zaczniesz używać tych niezbędnych elementów w połączeniu z rytmem, rozmiarami, kolorem, przestrzenią i wyobraźnią, zauważysz znaczną poprawę wszystkich umysłowych możliwości, a twój mózg zacznie objawiać swoją prawdziwą wielkość.WSTĘPJak częsty jest widok “pilnego studenta" starającego się nie opuścić żadnego słowa wypowiadanego przez nauczyciela czy wykładowcę i sumiennie zapisującego wszystko w swoim zeszycie? Jest to obrazek całkiem częsty, lecz zachowanie takie niesie wiele negatywnych skutków.W niniejszym rozdziale wyjaśnię wady zwykłego robienia notatek i przedstawię mapę myśli, rewolucyjną technikę notowania.WADY ZWYKŁEGO ROBIENIA NOTATEKPo pierwsze, osoba całkowicie pochłonięta zapisywaniem wszystkiego jest jak czytelnik, który nie dokonuje wstępnego przeglądu tego, z czym ma się zapoznać - będzie widział pojedyncze drzewa, lecz nie zobaczy całego lasu (toku rozumowania).Po drugie, zajmowanie się przez cały czas notowaniem uniemożliwia obiektywną i nieprzerwaną, krytyczną analizę i ocenę treści.Często także powoduje, że informacje omijają umysł, podobnie jak w przypadku sekretarki, która może przepisać powieść od początku do końca i nie mieć najmniejszego pojęcia, jaka była jej treść.Po trzecie wreszcie, ilość poczynionych w ten sposób notatek bywa tak ogromna (zwłaszcza wraz z dodatkowymi notatkami z książek), że gdy przyjdzie do ich “przeglądania", student odkrywa, iż prawie wszystkie musi zrobić od nowa.Prawidłowe notowanie nie polega na niewolniczym śledzeniu wszystkiego, co zostało powiedziane lub napisane; jest to proces selekcji, która powinna zminimalizować liczbę zapisywanych słów i maksymalizować ilość informacji, jaką na podstawie tych słów można sobie przypomnieć.Pomogą ci w tym słowa-klucze.Słowo-klucz jest to wyraz, który obejmuje szeroki zakres znaczeń.Przywołanie go sprawia, że znaczenia uwalniają się (patrz rys.13).Wybór słowa-klucza jest łatwy.Pierwszy krok to wyeliminowanie wszystkiego, co stanowi zbędny opis, tak abyś napotkawszy w tekście naukowym następujące zdanie: “Ostatnio ustalono, że prędkość światła wynosi 186,00 mil na sekundę", nie zapisywał go w całości, lecz streścił następująco: “prędkość światła = 186,00 mil/sek."Należy pamiętać, aby słowa-klucze, na podstawie których będziemy przypominać sobie informacje, wywoływały właściwy rodzaj skojarzeń.Z tego powodu wyrazy takie jak “piękny" czy “przerażający", będąc obrazowe, są jednocześnie zbyt ogólne.Posiadają wiele innych znaczeń, które mogą nie mieć nic wspólnego z tym, co chcesz zapamiętać.Poza tym jako słowo-klucz wybieraj to, które odpowiada właśnie tobie, a nie takie, które ktoś inny uważa za odpowiednie.W wielu przypadkach słowa-klucze nie muszą być brane bezpośrednio z treści czytanego materiału.Najlepsze jest słowo, które ustalasz sam i które najpełniej ujmuje cudze myśli.Gdy poćwiczysz użycie słów-kluczy, będziesz zdumiony, o ile więcej informacji można pomieścić na kawałku kartki.MAPA MYŚLI (MIND MAP®) - NOWY WYMIAR W ROBIENIU NOTATEKW mapie myśli posługujesz się potencjałem swojego umysłu: zdolnością pamięci do kojarzenia i tworzenia wyobrażeń; słowami, liczbami, wykazami, następstwem, logiką i analizą dzięki lewej półkuli; kolorem, obrazem, rozmiarami, rytmem, marzeniami, gestalt (obraz całości) i świadomością przestrzeni - domenami półkuli prawej; umiejętnością oczu postrzegania i przyswajania; sprawnością rąk potrafiących skopiować to, co widzą oczy, oraz predyspozycją całego umysłu do organizowania, przechowywania i przypominania tego, czego się nauczyłeś
[ Pobierz całość w formacie PDF ]