[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Mówi o jej przyczynach.W noc jedną pełną miłości,1.Z trzech przyczyn nazywa się NOCĄ ta droga, którą przechodzi dusza do zjednoczenia zBogiem.Po pierwsze ze względu na punkt wyjścia; musi bowiem iść pozbawiona pożądania iupodobania, wyrzekając się wszystkich rzeczy światowych, jakie posiadała.Takiewyrzeczenie i pozbawienie się tych rzeczy jest jakby nocą dla wszystkich zmysłówczłowieka.Po wtóre zowie się nocą ze względu na drogę, czyli na środki, jakimi musi posługiwać siędusza, by dojść do zjednoczenia.Środkiem jest tu wiara, będąca taką ciemnością dla umysłujak noc.Po trzecie, nazywa się nocą ze względu na cel, do którego dusza chce dojść.Celem tym jestBóg.W życiu doczesnym jest On dla duszy również nocą ciemną.Te trzy noce muszą przejśćprzez duszę, albo, by lepiej się wyrazić, dusza musi przejść przez nie, aby dojść dozjednoczenia z Bogiem.2.W Księdze Tobiasza (6, 18-22) mamy wyobrażone te trzy rodzaje nocy w trzech nocach,które anioł kazał przepędzić młodemu Tobiaszowi, zanim połączy się z oblubienicą.Pierwszej nocy polecił mu, aby “spalił serce ryby” w ogniu.Oznacza to serce lgnące iprzywiązane do rzeczy światowych.By wstąpić na drogę ku Bogu, trzeba wszystko, co jeststworzone, oczyścić i spalić ogniem Bożej miłości.Przez to oczyszczenie wypędza sięszatana, (s.150) który ma władzę nad duszą z powodu jej przylgnięcia do rzeczy cielesnych idoczesnych.3.W drugą noc rzekł anioł Tobiaszowi, że “będzie dopuszczony do społeczności świętychpatriarchów”, którzy są ojcami wiary.Podobnie i dusza, skoro tylko przejdzie przez pierwsząnoc, tzn.przez oderwanie się od przedmiotów zmysłowych, zaraz wchodzi w drugą.Trwawtedy w czystej wierze, wykluczającej wszelkie inne poznanie rozumowe, nie zaś miłość -wiara bowiem nie podpada pod zmysły, jak to później wykażemy.4.Trzeciej nocy rzekł anioł Tobiaszowi, że “posiędzie błogosławieństwo”, to jest samegoBoga.Bóg bowiem za pośrednictwem drugiej nocy, to jest wiary, udziela się duszy taktajemniczo i wewnętrznie, że jest to znowu nocą dla duszy, o tyle ciemniejszą odpoprzednich, o ile głębsze jest udzielanie się jej Boga, jak to następnie wyłożymy.Poprzejściu tej trzeciej nocy, gdy udzielenie Boga w duchu już nastąpiło, co zwykle dokonujesię wśród wielkich mroków duszy, natychmiast następuje zjednoczenie się z oblubienicą, tojest z Mądrością Bożą.A jak anioł powiedział Tobiaszowi, że po “trzeciej nocy połączy się wbojaźni Bożej z oblubienicą”, tak i tutaj, gdy bo jaźń Boża będzie doskonała, doskonałabędzie również i miłość.Dzieje się to wtedy, gdy dokonuje się przeobrażenie duszy [w Boga](3) przez miłość.5.Te trzy rodzaje nocy są właściwie jedną nocą, która ma trzy części, jak każda noc.Pierwszą noc, tj.zmysłów, można przyrównać do początku nocy, gdy w mroku rozpływają sięwszystkie przedmioty.Druga noc - wiary, jest podobna do północy, zupełnie ciemnej.Trzecianoc, będąca udzielaniem się Boga, jest jakby zaraniem bliskim już światła dziennego.By tolepiej zrozumieć, zajmiemy się każdym z tych przedmiotów z osobna.Rozdział 3Mówi o pierwszej przyczynie tej “nocy”, to jest o wyzbyciu się pożądania wszystkich rzeczy.Podaje przyczynę, dlaczego nazywa się to “nocą”.l.Nazywamy tu nocą wyzbycie się upodobania w pożądaniu wszystkich rzeczy.Bo tak jaknoc to nic innego tylko brak światła, a w następstwie tego brak wszelkich przedmiotów, któreby można widzieć za pośrednictwem światła, w braku zaś jego władze wzrokowe pozostająbezczynne, tak również nocą dla duszy można nazwać umartwienie pożądań.Gdy bowiemdusza wyzbywa się upodobania w pożądaniu wszelkich rzeczy, zostaje jakby w ciemności ibez niczego
[ Pobierz całość w formacie PDF ]