[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.5.I należy zaznaczyć, że rozkosz, jaką dusza otrzymuje w porywie miłości, udzielona jejprzez ogień światła tych pochodni, jest niewypowiedziana i bezmierna, gdyż pochodzi odrozlicznych pochodni, z których każda rozpala ją miłością.Również żar jednej potęguje żardrugiej i płomień jednej zwiększa płomień drugiej, tak jak blask jednej zwiększa blaskdrugiej, gdyż przez jakikolwiek jeden przymiot Boga poznaje się inny.Tak więc wszystkieone razem są jednym światłem i jednym ogniem i każda z osobna jest również jednymświatłem i jednym ogniem.Dusza, pochłonięta całkowicie przez te czułe płomienie, jest subtelnie zraniona miłością przezkażdy z nich, a przez wszystkie razem jeszcze głębiej zostaje zraniona i ożywiona w miłościżycia Bożego.I widzi wtedy dobrze, że ta miłość jest miłością życia wiecznego, w którym sązebrane wszystkie dobra.Odczuwając to poznaje wtedy dobrze prawdę tych słów Oblubieńcaz Pieśni nad pieśniami: Pochodnie miłości, to pochodnie ognia i płomieni (8, 6).Jakże sąpiękne kroki twoje w trzewikach, córko książęca! (7, 7).Któż może wypowiedziećwspaniałość i urok twych rozkoszy i twego majestatu w przedziwnym odblasku i miłościtwych świateł?6.Opowiada Pismo święte, że w starożytności jedna z tych pochodni przeszła przedAbrahamem i przejęła go wielkim, pełnym mroku przerażeniem, bo była to pochodniasurowej sprawiedliwości, która miała w przyszłości dosięgnąć Chananejczyków (Rdz 15,12-17).Lecz te pochodnie poznania Boga, które łagodnie i miłośnie zalewają cię blaskiem, o duszoubogacona, o ileż więcej przynoszą ci światła i rozkoszy miłości, niż tamta sprawiła lęku iciemności Abrahamowi! O, jak wielka, wzniosła i różnolita jest twa rozkosz! We wszystkichbowiem i od wszystkich odczuwasz szczęście i miłość, gdyż Bóg według swych przymiotów idoskonałości udziela się twym władzom.Jeśli ktoś kocha i daje dary drugiemu, daje mu i kocha go według swego stanu i właściwości.Tak i twój Oblubieniec, o duszo, będąc w tobie, daje ci łaski według swojej godności: jestwszechmocny, więc obdarowuje cię dobrem i kocha cię z wszechmocą; jest mądry, więcodczuwasz, że świadczy ci dobrodziejstwa i kocha cię z mądrością; (s.760) jest nieskończeniedobry, więc czujesz, że kocha cię z dobrocią; jest święty, więc widzisz, że kocha cię i daje ciłaski z świętością; jest sprawiedliwy, więc kocha cię i obdarowuje sprawiedliwie; jestmiłosierny, łaskawy i łagodny, więc czujesz Jego miłosierdzie, łaskawość, łagodność; jestrównież potężnym, wzniosłym i delikatnym bytem, odczuwasz zatem, że kocha cię z mocą,wzniosie i delikatnie; jest promienny i czysty, czujesz więc, że z największą czystością ciękocha; jest prawdziwy, więc naprawdę cię kocha; jest wspaniałomyślny, więc poznajesz, żekocha cię i obdarza łaskami z całą wspaniałomyślnością, dla twego dobra tylko, bez żadnegoswego interesu; a ponieważ jest mocą największej pokory, z największą dobrocią iszacunkiem cię kocha i równa cię z sobą; a ukazując ci się radośnie na tych drogach (Mdr 6,17) poznania Siebie, ze swym obliczem pełnym łask, mówi ci w tym zjednoczeniu kunajwyższej twej radości: jestem twoim i dla ciebie i podobam sobie w tym, że jestem tym,czym jestem, by móc być twoim i oddać się tobie!7.Któż więc może wypowiedzieć, co odczuwasz wtedy, o szczęśliwa duszo, widząc się takkochaną i tak wysoce uwielmożnioną? Łono twoje, którym jest wola twoja, jest podobne, jakoblubienicy z Pieśni nad pieśniami, do brogu pszenicy, otoczonego liliami (7, 2), albowiemprzy tych ziarnach chleba żywota, które razem pożywasz, lilie otaczających cię cnótnapełniają cię rozkoszą.To bowiem są córki królewskie, które według Dawida uweseliły cięmirrą, kadzidłem i innymi wonnościami (Ps 44, 9-10), bo wiadomości, jakich ci udzielaUmiłowany o swych wdziękach i doskonałościach, są jakby jego córkami, a tyś w nichzanurzona i tak zalana nimi, że jesteś również studnią wód żywych, płynących pędem zLibanu (Pnp 4, 15), którym jest Bóg.W tym wszystkim jesteś przedziwnie uweselona wcałkowitej harmonii twojej duszy, a także twojego ciała, stawszy się jednym rajem boskichzalewów, gdyż spełniają się nadto na tobie słowa psalmu: "Bystrość rzeki rozwesela miastoBoże" (45, 5).8.Zdumiewająca rzecz, jak w tym czasie rozlewa dusza boskie wody, zmieniona sama wjedno źródło bijące i rozlewające na wszystkie strony te boskie wody! Bo choć jest prawdą, żeto udzielanie się, o jakim mówimy, jest światłem i ogniem pochodni Boga, to jednakrównocześnie ten ogień jest tu tak miły, że pozostając bezmiernym ogniem, staje się wodamiżycia, które gaszą pragnienie ducha z gwałtownością, jakiej pragnął.Tak więc te pochodnieognia są wodami żywymi Ducha Świętego, podobnie jak te, które spłynęły na Apostołów(s.761) (Dz 2, 3)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]