[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.) U Arunta i Loritja duchy te bardzoprecyzyjnie odradzajÄ… siÄ™ w trzecim pokoleniu (dziadek wnuk) i w piÄ…tym, kiedyprzodek i praprawnuk noszÄ… to samo imiÄ™.Jest to także wynik skrzyżowania potomstwa188Marcel Mauss POJCIE OSOBY, POJCIE JAw linii żeÅ„skiej z liniÄ… mÄ™skÄ….Można też na przykÅ‚ad poprzez rozdziaÅ‚ imion wÅ›ródjednostek, klanu i klasy małżeÅ„skiej (osiem klas u Arunta) badać zwiÄ…zki tych imionz wiecznymi przodkami, z ratapa1, zwiÄ…zki wystÄ™pujÄ…ce w chwili poczÄ™cia, kiedy topÅ‚ody i dzieci wydobywajÄ… siÄ™ na Å›wiatÅ‚o dzienne, a także zwiÄ…zki miÄ™dzy imionamiratapa a imionami dorosÅ‚ych (w szczególnoÅ›ci imionami zwiÄ…zanymi z funkcjami peÅ‚-nionymi w obrzÄ™dach klanowych i plemiennych).Technika przeprowadzania tychpodziałów nie ogranicza siÄ™ do ich roli religijnej, idzie tu także o okreÅ›lenie prawnejpozycji jednostki, jej miejsca w plemieniu i w jego obrzÄ™dach.Zatem, chociaż dla powodów, które wkrótce siÄ™ ujawniÄ…, mówiÅ‚em przede wszyst-kim o spoÅ‚ecznoÅ›ciach staÅ‚ych masek (Zuni, Kwakiutlowie), nie należy zapominać, żesporadyczne używanie masek w Australii i gdzie indziej, to po prostu obrzÄ™dy niesta-Å‚ych masek.CzÅ‚owiek wytwarza sobie w tych spoÅ‚eczeÅ„stwach narzuconÄ… osobowość,prawdziwÄ… w obrzÄ™dzie, udawanÄ… w grze.Jednak miÄ™dzy malowaniem gÅ‚owy, czÄ™stotakże ciaÅ‚a, a szatÄ… czy maskÄ… wystÄ™puje tylko różnica stopnia, a nie funkcji.W obuprzypadkach wszystko prowadzi do ekstatycznego wyobrażenia przodka.[.]Przejdzmy od pojÄ™cia indywiduum do pojÄ™cia osoby i pojÄ™cia , ja.III.Persona Å‚aciÅ„skaWiadomo, jak klasyczne jest Å‚aciÅ„skie pojÄ™cie persona: maska, maska tragiczna,maska obrzÄ™dowa i maska przodka.PowstaÅ‚o ono w poczÄ…tkach cywilizacji Å‚aciÅ„skiej.[.]SpoÅ›ród wielkich i bardzo starych spoÅ‚eczeÅ„stw, które pierwsze uÅ›wiadomiÅ‚y sobiepojÄ™cie persona, dwa wynalazÅ‚y je, by tak rzec.One też rozwiÄ…zaÅ‚y je definitywniew ostatnich wiekach przed naszÄ… erÄ….Ich przykÅ‚ad jest pouczajÄ…cy: sÄ… to Indie bra-miÅ„skie i buddyjskie oraz starożytne Chiny.IndieWydaje siÄ™, że Indie sÄ… najstarszÄ… cywilizacjÄ…, w której pojawiÅ‚o siÄ™ pojÄ™cie jednost-ki, jej Å›wiadomoÅ›ci, co wiÄ™cej, pojÄ™cie ja , ahamkara, ksztaÅ‚towanie ja ,i okreÅ›lenie Å›wiadomoÅ›ci indywidualnej; aham = ja (jest to identyczne sÅ‚owo indo-europejskie co ego).SÅ‚owo ahamkara jest oczywiÅ›cie sÅ‚owem technicznym, wy-ksztaÅ‚conym przez szkoÅ‚Ä™ jasnowidzów, którzy byli ponad wszelkimi zÅ‚udzeniamipsychologicznymi.Filozofia sankhja, która bezpoÅ›rednio poprzedzaÅ‚a buddyzm, zwra-caÅ‚a uwagÄ™ na zÅ‚ożony charakter rzeczy i duchów (sankhja znaczy dokÅ‚adnie zÅ‚ożo-ność), uważaÅ‚a , że ja ma charakter rzeczy iluzorycznej.Buddyzm w pierwszym1Ratapa w wierzeniach Aruntów embriony dzieci przebywajÄ…ce na drzewach, skaÅ‚ach, w wodzieitp., majÄ…ce zawsze ten sam totem, co totem przodka zwiÄ…zanego z danym miejscem (np.na gumowcu zawszeznajdujÄ… siÄ™ ratapy majÄ…ce za totem kangura); gdy w pobliżu znajdzie siÄ™ kobieta należąca do klasymatrymonialnej, do której zwykÅ‚y należeć matki owych ratap, wówczas jedna z ratap przenika przez biodro doÅ‚ona tej kobiety; tym sposobem u Aruntów kobiety zachodzÄ… w ciążę; urodzone dziecko ma ten sam totem, coprzodek, na którego mistycznym Å‚onie przebywaÅ‚o wczeÅ›niej jako ratapa (przyp.red.tomu).189Marcel Mauss POJCIE OSOBY, POJCIE JAokresie swojej historii uznaÅ‚ ja za element dajÄ…cy siÄ™ oddzielić i usunąć ze skand-ha2, mnichom zaÅ› zalecaÅ‚ jego unicestwienie.Chiny[.] Imiona, forma życia jednostki, jej oblicze (my również zaczynamy tak siÄ™wyrażać) sÄ… wyznaczane przez kolejność narodzin, pozycjÄ™ i grÄ™ klas spoÅ‚ecznych.Indywidualność jednostki to jej ming, jej imiÄ™.Chiny zachowaÅ‚y archaiczne pojÄ™cia.JednoczeÅ›nie nadaÅ‚y indywidualnoÅ›ci charakter bytu wiecznego i nie dajÄ…cego siÄ™ roz-Å‚ożyć.ImiÄ™, ming, to rzeczownik zbiorowy, to rzecz przybyÅ‚a skÄ…dinÄ…d, nosiÅ‚ je od-powiedni przodek i otrzyma je potomek aktualnego posiadacza.[.]IV.PersonaRzymianie, poprawniej mówiÄ…c Latynowie, w przeciwieÅ„stwie do Hindusówi ChiÅ„czyków, jak siÄ™ zdaje ustalili już częściowo pojÄ™cie osoby persona.[.] Wy-daje mi siÄ™, że pierwotny sens sÅ‚owa oznaczaÅ‚ wyÅ‚Ä…cznie maskÄ™.Post factum poja-wiÅ‚o siÄ™ wyjaÅ›nienie Å‚aciÅ„skich etymologów, stwierdzajÄ…ce, że, persona pochodzi odper/sonare, maska, przez (per), którÄ… przechodzi gÅ‚os (aktora).[.] Benveniste powie-dziaÅ‚ mi, że być może wywodzi siÄ™ ono (tj.sÅ‚owo persona) z zapożyczenia przez Etru-sków z greckiego ÀÁóÃÉÀ¿½ (perso).Jakkolwiek by byÅ‚o, zasadniczo sama instytucjamasek, a w szczególnoÅ›ci masek przodków, pochodzi z Etrurii.Cywilizacja EtruskówbyÅ‚a cywilizacjÄ… masek.[.]Samnici, Etruskowie, Latynowie tak naprawdÄ™ żyli jeszcze w atmosferze, którÄ…dopiero co opuÅ›ciliÅ›my: personae, maski i imiona, przywileje i jednostkowe uprawnie-nia do obrzÄ™dów.StÄ…d do pojÄ™cia osoby jest tylko jeden krok.Nie zostaÅ‚ on może wykonany od ra-zu.SÄ…dzÄ™, że legendy takie, jak legenda o konsulu Brutusie i jego synach, o wyga-Å›niÄ™ciu prawa ojca do zabijania synów, do zabijania sui, oznaczajÄ… uzyskanie przez synapersona, nawet za życia ojca.MyÅ›lÄ™, że decydujÄ…ca byÅ‚a rewolta plebsu i uzyskanie po synach rodzin senatorskich peÅ‚ni praw miejskich przez wszystkich plebej-skich czÅ‚onków gentes.Gdyby wszyscy obywatele rzymscy byli wolnymi ludzmi,wszyscy mieliby persona cywilnÄ…, niektórzy uzyskaliby personae religijnÄ….[.]Obywatel rzymski ma prawo do nomen, do praenomen i cognomen, które mu zo-staje nadane przez jego gens.ImiÄ™ oddaje np.porzÄ…dek narodzin przodków, którzy jenosili: Primus, Secundus itd.Nazwisko (nomen-numen) uÅ›wiÄ™cone przez gens.Co-gnomen, przydomek (surname), na przykÅ‚ad Naso, Cicero itd.Senatus-consulte posta-nowiÅ‚ (zdarzaÅ‚y siÄ™ na pewno nadużycia), że nie wolno pożyczać, przywÅ‚aszczać sobieimienia cudzej gens
[ Pobierz całość w formacie PDF ]