[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.(s.718) Z tym wiÄ™c zastrzeżeniem, opierajÄ…c siÄ™ naPiÅ›mie Å›wiÄ™tym, bÄ™dÄ™ siÄ™ staraÅ‚ powiedzieć, co wiem, chociaż to wszystko bÄ™dzie taknieudolne w porównaniu z samÄ… rzeczywistoÅ›ciÄ…, jak namalowany obraz wobec samej rzeczy.2.Nie należy siÄ™ dziwić, że Bóg udziela duszom wybranym tak nadzwyczajnych i wzniosÅ‚ychÅ‚ask.Pojmiemy to, gdy rozważymy, że On jest Bogiem i rozdaje dary godne Boga, i daje je znieskoÅ„czonÄ… miÅ‚oÅ›ciÄ… i dobrociÄ…; powiedziaÅ‚ bowiem, że do tego, kto Go miÅ‚uje, przyjdzieOjciec, Syn i Duch ZwiÄ™ty i bÄ™dÄ… w nim przebywać (J 14, 23).Sprawia przez to, że ikochajÄ…cy żyje w Ojcu, Synu i Duchu ZwiÄ™tym, czyli ma udziaÅ‚ w życiu Boga, jak to duszatÅ‚umaczy w tych strofach.3.I chociaż w strofach poprzednio objaÅ›nionych mówiliÅ›my już o najwyższym staniedoskonaÅ‚oÅ›ci, do jakiego można dojść w tym życiu, czyli o przeobrażeniu w Boga, to jednakte strofy mówiÄ… o bardziej jeszcze udoskonalonej i utrwalonej miÅ‚oÅ›ci w tym samym stanieprzeobrażenia.Choć bowiem jest prawdÄ…, że to, o czym jedne i drugie mówiÄ…, jest tymsamym stanem przeobrażenia i że w takim nie można już dalej postÄ…pić, to jednak z biegiemczasu i w miarÄ™ ćwiczenia siÄ™ można o wiele wiÄ™cej utrwalić siÄ™ i ugruntować w miÅ‚oÅ›ci.Dzieje siÄ™ tu bowiem podobnie jak z drzewem, które zapalone przemienia siÄ™ i Å‚Ä…czy zogniem; a im wiÄ™kszy jest żar ognia i im dÅ‚uższy czas ono w nim przebywa, tym wiÄ™cej siÄ™rozpala, aż w koÅ„cu caÅ‚e staje siÄ™ [ogniem] i jednym pÅ‚omieniem.4.Na tym wÅ‚aÅ›nie stopniu rozpÅ‚omienienia znajduje siÄ™ dusza Å›piewajÄ…ca te pieÅ›ni.Tak jużjest przemieniona i udoskonalona wewnÄ™trznie w ogniu miÅ‚oÅ›ci, że nie tylko jest zÅ‚Ä…czona znim, lecz sama jest jednym żywym pÅ‚omieniem.OdczuwajÄ…c ten stan, mówi o nim z zażyÅ‚Ä… inajdelikatniejszÄ… sÅ‚odyczÄ… miÅ‚oÅ›ci, a pÅ‚onÄ…c wspomnianym ogniem rozważa w tych strofachniektóre skutki, jakie w niej sprawia.BÄ™dÄ™ je objaÅ›niaÅ‚ w tym samym porzÄ…dku, jak poprzednio.UmieszczÄ™ wiÄ™c najpierwwszystkie wiersze razem, a nastÄ™pnie objaÅ›niwszy krótko każdÄ… strofÄ™, bÄ™dÄ™ przytaczaÅ‚ iobjaÅ›niaÅ‚ poszczególne wiersze.SMbr.Jan od Krzyża, karmelita bosyZPIEW DUSZYPOGR%7Å‚ONEJ W GABOKIM ZJEDNOCZENIU Z BOGIEMO żywy pÅ‚omieniu miÅ‚oÅ›ci,Jak czule rani siÅ‚a żaru twegoZrodka mej duszy najgÅ‚Ä™bsze istnoÅ›ci!Bo nie masz w sobie już bólu żadnego!SkoÅ„cz już! - jeÅ›li to zgodne z twym pragnieniem!Zerwij zasÅ‚onÄ™ tym sÅ‚odkim zderzeniem!IIO sÅ‚odkie żaru upalenie!O rano peÅ‚na uczucia bÅ‚ogiego!O rÄ™ko miÅ‚a, o czuÅ‚e dotknienie,Co dajesz przedsmak życia wieczystegoI spÅ‚acasz hojnie wszystkie zalegÅ‚oÅ›ci!Przez Å›mierć wprowadzasz do życia peÅ‚noÅ›ci!IIIPochodnie ognia pÅ‚onÄ…cego,W waszych odblaskach jasnych i promiennych,OtchÅ‚anie gÅ‚Ä™bin zmysÅ‚u duchowego,Który byÅ‚ Å›lepy, peÅ‚en mroków ciemnych,Teraz z dziwnymi doskonaÅ‚oÅ›ciamiNiosÄ… MiÅ‚emu żar swój wraz z blaskami!IVO jak Å‚agodnie i miÅ‚oÅ›nieBudzisz siÄ™, MiÅ‚y, w gÅ‚Ä™bi Å‚ona mego,Gdzie sam ukryty przebywasz rozkosznie!A SÅ‚odkim tchnieniem oddechu TwojegoPeÅ‚nego skarbów wieczystych i chwaÅ‚y,Jak sÅ‚odkie wzniecasz miÅ‚oÅ›ci zapaÅ‚y! (s.720)UkÅ‚ad powyższych strof podobny jest do tych liryków w zbiorze Boscana, które odnoszÄ… siÄ™do rzeczy Bożych.BrzmiÄ… one:W poszukiwaniu samotnoÅ›ci,plÄ…czÄ…c nad moim losem,idÄ™ drogami, które siÄ™ przede mnÄ… otwierajÄ… itd.W każdej strofie jest sześć wierszy, z których czwarty odpowiada pierwszemu, piÄ…tydrugiemu, a szósty trzeciemu.(1) AdresatkÄ… napisanego w 1584 r.dzieÅ‚a %7Å‚ywy pÅ‚omieÅ„ miÅ‚oÅ›ci byÅ‚a Anna de PeÅ„alosa y Mercado(+1608), rodem z Segovii, żona Juana de Guevary, pozostajÄ…ca pod kierunkiem duchowym Å›w.Jana.Nietylko materialnie wspieraÅ‚a dzieÅ‚o reformy Karmelu (fundacja w Granadzie i Segovii), lecz także wcielaÅ‚awiernie w życie doktrynÄ™ swego Mistrza.(2) InicjaÅ‚y S i M w nagłówku Prologu i zakoÅ„czeniu odczytujÄ… wydawcy: Santos Mártires - nazwaklasztoru w Granadzie, w którym ZwiÄ™ty byÅ‚ przeÅ‚ożonym i gdzie pisaÅ‚ %7Å‚ywy pÅ‚omieÅ„ miÅ‚oÅ›ci.(3) Odnosi siÄ™ to do PieÅ›ni duchowej, strofy 15-24, 27-28, 33-34.(4) Podpis w kodeksie B rÄ™kÄ… innej osoby kopiujÄ…cej.(5) Zw.Jan od Krzyża wzmiankuje Juana Boscana Almogavera (1495-1542), gdyż figuruje on napierwszym miejscu w zbiorze, do którego siÄ™ odwoÅ‚uje: Sebastian de Cordoba: Las obras de Bosćan yGarcilaso transladadas a materias cristianas y religiosas.Granada 1575 (II wyd.Zaragoza 1577).Przytoczone wersety pochodzÄ… w rzeczywistoÅ›ci od drugiego poety kastylijskiego, Garrilasa de la Vega(1503-1536).(6) Po hiszpaÅ„sku: vueltas a lo divino.Wyrazy te staÅ‚y siÄ™ okreÅ›leniem szeregu utworów poetyckich Å›w.Jana od Krzyża, których wersyfikacja jest wzorowana na formie wierszy poetów Å›wieckich.STROFA 1O żywy pÅ‚omieniu miÅ‚oÅ›ci,Jak czule rani siÅ‚a żaru twegoZrodka mej duszy najgÅ‚Ä™bsze istnoÅ›ci!Bo nie masz w sobie już bólu żadnego!SkoÅ„cz już! - jeÅ›li to zgodne z twym pragnieniem!Zerwij zasÅ‚onÄ™ tym sÅ‚odkim zderzeniem!OBJAZNIENIEl.W boskim zjednoczeniu dusza czuje siÄ™ caÅ‚a rozpalona i wszystko wnÄ™trze swoje mazanurzone w chwale i miÅ‚oÅ›ci, tak iż gÅ‚Ä™biÄ™ jej istoty zalewajÄ… strumienie chwaÅ‚yprzepeÅ‚niajÄ…c jÄ… rozkoszÄ… i odczuwa, że z żywota jej pÅ‚ynÄ… rzeki wody żywej , o którychmówiÅ‚ Syn Boży (J 7, 38).A ponieważ tak dogÅ‚Ä™bnie jest przemieniona w Boga, takcaÅ‚kowicie przez Niego owÅ‚adniÄ™ta i tak nieprzebranymi bogactwami darów i cnót obsypana,zdaje siÄ™ jej, że już tak blisko jest szczęścia wiecznego, iż dzieli jÄ… od niego tylko delikatnazasÅ‚ona.Spostrzega również, że ten sÅ‚odki pÅ‚omieÅ„ miÅ‚oÅ›ci w niej gorejÄ…cy, ilekroć jÄ… ogarnia,napeÅ‚nia jÄ… peÅ‚nÄ… sÅ‚odyczy i mocy chwaÅ‚Ä…, tak iż za każdym razem, gdy jÄ… trawi i pochÅ‚ania,doznaje wrażenia, iż (s.721) przynosi jej życie wieczne i zrywa już zasÅ‚onÄ™ życiaÅ›miertelnego.A czujÄ…c, że chociaż bardzo maÅ‚o do tego brakuje, to jednak przez tÄ™ odrobinÄ™nie może jeszcze osiÄ…gnąć istotnie chwaÅ‚y wiecznej, z wielkim upragnieniem prosi, by tenpÅ‚omieÅ„, którym jest Duch ZwiÄ™ty, przerwaÅ‚ jej życie Å›miertelne przez to sÅ‚odkie spotkanie, wjakim dopeÅ‚ni już caÅ‚kowicie tego, co zdaje siÄ™ jej dawać za każdym spotkaniem, tj.uszczęśliwi jÄ… zupeÅ‚nie i w doskonaÅ‚y sposób.WoÅ‚a wiÄ™c:O żywy pÅ‚omieniu miÅ‚oÅ›ci!2.By uwydatnić uczucia i siÅ‚Ä™, z jakÄ… mówi w tych czterech strofach, używa w nich duszawykrzykników: o i jak, które oznaczajÄ… nadmiar uczuć.Wyraża przez to za każdym razemswe uczucia o wiele gÅ‚Ä™biej, niżby to innymi sÅ‚owami potrafiÅ‚a uczynić.To o sÅ‚uży jej dowyrażenia wielkich pragnieÅ„ i do przedstawienia wielkich próśb.I dla osiÄ…gniÄ™cia obydwóchtych celów używa ich dusza w tej pieÅ›ni; usilnie bowiem przedstawia w niej swe wielkiepragnienie, starajÄ…c siÄ™ nakÅ‚onić miÅ‚ość, by jÄ… uwolniÅ‚a już z wiÄ™zów.3.Tym pÅ‚omieniem miÅ‚oÅ›ci jest duch jej OblubieÅ„ca, tj.Duch ZwiÄ™ty.Czuje Go dusza w sobienie tylko jako ogieÅ„, który jÄ… ogarnÄ…Å‚ i przemieniÅ‚ w sÅ‚odkÄ… miÅ‚ość, lecz również jako ogieÅ„,który nadto pÅ‚onie w niej samej i czyni jÄ… pÅ‚omieniem, jak sama mówi
[ Pobierz całość w formacie PDF ]