[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.(d) Patrz na litery naprzemiennie przez kilka sekund, widząc gorzej tę, która nie jest aktualnie oglądana.Prawidłowe wykonanie ćwiczenia pozwala lepiej widzieć obie litery, przy czym powinno pojawić się wrażenie ruchu z boku na bok w kierunku przeciwnym do ruchu oka.Nr 2(a) Popatrz na dużą literę.(b) Popatrz na mniejszą literę z daleka od dużej.Ta większa powinna być wówczas gorzej widoczna.(c) Spójrz z powrotem (na dużą), (d) Powtórz sześć razy.Przy poprawnym wykonaniu obie litery będą lepiej widoczne, zaś tablica będzie się poruszać do góry i na dół.Nr 3Przesuwanie wzroku według powyższych metod umożliwia widzenie litery w linii lepiej od innych, oraz (z reguły) zobaczenie jej ostrego obrazu w trakcie krótkich przebłysków.Żeby ciągle widzieć literę potrzebujemy uzyskać zdolność przesuwania wzroku ze szczytu litery do jej podstawy lub z jej podstawy do szczytu, widząc gorzej część na którą nie patrzymy bezpośrednio, wytwarzając przy tym wrażenie pionowego kołysania.(a) Popatrz ponad szczytem litery, tak aby widzieć jej podstawę, albo całą literę gorzej (nieostro).(b) Popatrz na punkt wystarczająco daleko poniżej podstawy litery, aby widzieć jej szczyt, albo całą literę gorzej.(c) Powtórz sześć razy.Poprawne wykonanie pozwala na poprawę widzenia, oraz wytwarza wrażenie ruchu litery do góry i na dół.Stopniowo przesunięcie powinno zostać skrócone tak, aby było możliwe przesuwanie wzroku pomiędzy szczytem i podstawą litery przy jednoczesnym utrzymywaniu kołysania.Teraz litera jest widoczna przez cały czas.Jeśli ćwiczenie się nie udaje, rozluźnij oczy, zrób palming i spróbuj ponownie.Można także ćwiczyć przesuwanie z jednej strony litery na jej drugą stronę (lub pomiędzy punktami znajdującymi się po bokach liter), albo z jednego jej rogu do punktu umieszczonego za jej drugim rogiem.Nr 4(a) Popatrz na literę z odległości, z której jest najlepiej widoczna.Przy krótkowzroczności będzie to zapewne punkt odległy o stopę lub mniej od twarzy.Przesuwaj wzrokiem od szczytu do podstawy litery dopóki nie będziesz widział (na zmianę) jednej części gorzej od drugiej, oraz do czasu gdy stopień zaczernienia litery nie ulegnie poprawie i nie zostanie wytworzona iluzja kołysania.(b) Teraz zamknij oczy i ćwicz mentalne przesuwanie ze szczytu do podstawy litery.(c) Otwórz oczy i popatrz na czystą ścianę powtarzając punkt (b).Porównaj zdolność do mentalnego przesuwania i kołysania z możliwościami robienia tego wzrokowo z małej odległości.(d) Następnie popatrz na literę z daleka i ćwicz przesuwanie ze szczytu do podstawy.Poprawne wykonanie charakteryzuje się poprawą widzenia i wrażeniem kołysania.Nr 5Niektóre osoby, szczególnie dzieci widzą lepiej gdy ktoś wskazuje im literę.W innych przypadkach stanowi to przeszkodę.Jeżeli stwierdzimy, że metoda wskazywania jest pomocna, należy postępować w następujący sposób:(a) Każ komuś położyć koniec palca w punkcie położonym 7-10 cm poniżej litery.Niech ćwicząca osoba spogląda na literę i przesuwa wzrok na koniec palca widząc gorzej literę.(b) Zmniejszaj dystans pomiędzy palcem a literą, początkowo do 5-8 cm, potem do 3-5 cm, a na koniec do l cm, postępując cały czas jak w punkcie (a).Ta metoda zastosowana prawidłowo pozwala na widzenie szczytu i podstawy litery i na naprzemienne gorsze widzenie każdej z tych części przy jednoczesnym wytworzeniu wrażenia kołysania.W następstwie tego możliwe stanie się ciągłe widzenie litery.Nr 6Przy niedostatecznej wizji, co często zdarza się gdy ktoś patrzy na małą literę, któraś z większych liter w liniach powyżej, albo nawet wielkie C na szczycie tablicy wygląda na czarniejszą, niż litera na którą patrzymy.Uniemożliwia to prawidłowe zobaczenie mniejszej litery.Żeby skorygować ten rodzaj fiksacji peryferyjnej, popatrz na literę która jest najlepiej widoczna i przesuń wzrok na mniejszą literkę.Jeśli ci się to uda, po kilku chwilach mała literka wydawać się będzie czarniejszą od dużej.Jeśli po kilku próbach nie uzyskasz powodzenia, rozluźnij oczy przy pomocy palmingu i spróbuj jeszcze raz.Można ponadto przesuwać spojrzenie z dużej litery do punktu znajdującego się w pewnej odległości poniżej małej litery, stopniowo przybliżając się do niej w miarę poprawy widzenia.Nr 7Przesunięcia wzroku z tablicy oddalonej o 3 lub 5 stóp na tablicę zawieszoną w odległości 10 lub 20 stóp okazuje się częstokroć skuteczne, jako że nieświadoma pamięć litery widzianej z bliska pomaga przenieść ten obraz na bardziej oddaloną tablicę.Te zróżnicowane metody przesuwania wzroku ludzie będą odczuwać w sposób bardzo odmienny; jako mniej lub bardziej satysfakcjonujące.Jeśli nie udaje się zastosować z powodzeniem którejś z metod, należy po dwóch lub trzech próbach poniechać jej i spróbować czegoś innego.Kontynuowanie ćwiczeń, które nie przynoszą prawidłowych rezultatów jest pomyłką.Skutkiem niepowodzeń jest stan napięcia, zaś jego przedłużanie nie przynosi niczego dobrego.Jeżeli ćwiczenia z tablicą są niemożliwe, można używać do tego celu innych obiektów
[ Pobierz całość w formacie PDF ]