[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tam po-chował ojca, który właśnie umarł.Nie przyjął propozycji tubylców pro-szących go o przyjęcie władzy królewskiej.Następnie udał się do Brus ja-dy176.Dzięki Afrodycie lubili go wszyscy, których spotykał.W Brusja-dzie zaryczała krowa, którą zabrał z Idy w podróż, przyjął więc (takbowiem nakazała mu Afrodyta) władzę nad krajem, nadaną mu przezmieszkańców.Krowę złożył w ofierze Afrodycie i założył miasto na-zwane wówczas Enea od imienia założyciela; pózniej zmieniło ononazwę na Enos177.Takie jest to opowiadanie krążące u Grekówwśród wielu podobnych.Inny mit głosi, że ród rzymski pochodzi od178Eneasza, jako założyciela miasta Alby.Tak mit, jak i wyrocznia na-kazujące mu osiedlić się na stałe wówczas, gdy, po złożeniu wespółz towarzyszami ofiar, sam zje wraz z potrawami stoły są oklepane.173Meles rzeka koło Smyrny w Azji Mn.174Zburzenie Troi (patrz przyp.54 i 56) Grecy datowali na 1184 r.przed Chr.175Czyli Thermajos Kólpos w Macedonii.176Brusjada część Macedonii.177Enos (Ajnos) miasto u ujścia rzeki Hebros (dziś.Marica) w Tracji.178Alba (dziś.Albano we Włoszech) miasto w Lacjum, u stóp GóryAlbańskiej (Albanus Mons), poprzedniczka i kolebka Rzymu, założona przezEneasza (według innej tradycji przez jego syna Julusa).Czterdzieste siódme opowiadanie informuje, że Altajmenes, należącydo [141a] trzeciej po Temenesie generacji rodu Heraklidów, zbuntowałsię przeciw swym braciom (był najmłodszy) i wyemigrował z Pelopone-zu wraz z gromadą Dorów i kilkoma Pelazgami.W tyra czasie Ateńczy-cy również wysłali kolonistów z Neleuszem i Kodrydami.Także Lace-demończycy wyprawili mieszkańców Filonomu, by założyli kolonię;179przewodzili im Delfos i Polis.Jedni i drudzy zapraszali Altajmenesa,by przyłączył się do ich wyprawy.Dorowie namawiali go, by popłynąłz nimi na Kretę, ponieważ jest także Dorem; Jonowie nakłaniali, bywyprawił się razem z nimi do Azji.Altajmenes nie miał zamiaru po-płynąć ani z jednymi, ani z drugimi, lecz zgodnie z dostarczoną muwyrocznią ruszył do Zeusa i Heliosa, by poprosić ich o ziemię na za-łożenie kolonii.Kreta należała do Zeusa, Rodos do Heliosa.Altaj-menes odjechał więc z Peloponezu, przybił na Kretę, gdzie pozostawiłczęść ludzi, którzy chcieli się tam osiedlić; sam z większą grupą Dorówpopłynął na Rodos.Rodos w dawnych czasach zamieszkiwała ludnośćautochtoniczna rządzona przez ród Heliadów.Wypędzili ich Fenicjaniei sami zajęli wyspę.Fenicjan przegnali Karowie i opanowali wyspęw czasie, gdy kolonizowali również inne wyspy na Morzu Egejskim.Donich to przypłynęli Dorowie.W wyniku wojny podbili ludność karyjską180 181 182i założyli trzy miasta: Lindos , lelysos i Kamejros.Tak więc Do-rowie pochodzący od Altajmenesa uważają się do dziś za jego potom-ków.Trzy wymienione miasta zostały połączone w jedno wielkie i bo-gate.Dorowie nadali mu tę samą nazwę, jaką ma wyspa: Rodos.Czterdzieste ósme opowiada dzieje Remusa i Romulusa przedstawionez kilkoma odmiankami w stosunku do innych wersji.Mówi, że Amu-liusz spiskował przeciw swemu bratu Numitorowi i zabił go, a jegocórkę Ilię uczynił kapłanką Hestii183, by nie mogła mieć dzieci ani męża.Posiadł ją Ares184; odchodząc wyjawił jej, że będzie miała z nim dwóchchłopców i że powinna zachować ufność.Tymczasem Amuliusz wtrąciłją po porodzie do więzienia skazując na powolną śmierć, a niemowlętaoddał jakiemuś pasterzowi w przekonaniu, że je uśmierci.Pasterz wziąłje, ale nie posunął się do skalania swych rąk zbrodnią włożył dziecido kosza, by w nim uniosły je fale Tybru.Kosz płynął długo, zatrzyma-ły go korzenie wielkiego dzikiego figowca, który rósł na występie brze-179Por.opowiadanie trzydzieste szóste.180Lindos (dziś.Lindi) miasto na Rodos ze świątyniami Ateny i Heraklesa.181lelysos (lalysos) prastare miasto na Rodos wspominane w Iliadzie(II 656).182Kamejros miasto w zach.części wyspy Rodos, miejsce kultu Apollina.183Hestia (rzymska Westa) bogini ogniska domowego, opiekunka do-mów, miasta i państwa.184Ares (rzymski Mars) syn Zeusa i Hery, bóg wojny.gu.Woda wyrzuciła kosz na brzeg i [141b] dzieci wypadły na mokrypiasek nadmorski.Znalazła je wilczyca, która dopiero co miała młode;chodziła wokół nich, a gdy zaczęły kwilić i wyciągać ręce, dała imssać.Niemowlęta najadły się, sprawiając dzięki temu szczęśliwemu zda-rzeniu ulgę wilczycy, której sutki były nabrzmiałe mlekiem.Jedenz pastuchów, Faustulus185, zobaczył tę scenę i uznał ją za nadludzkiewydarzenie.Zabrał niemowlęta i wychował jak swoje własne.Pózniejspotkał pastucha, który je porzucił.Od niego dowiedział się wszystkiegoo losach dzieci, a ponieważ już doszły do wieku młodzieńczego, wyjawiłim, że pochodzą z królewskiego rodu, są synami Aresa; opowiedziałteż o tym, co przeżyła ich matka i jej ojciec.Młodzieńcy (obaj wyglą-dali pięknie, odznaczali się nieposkromioną siłą i wspaniałą odwagą)natychmiast wzięli sztylety, ukryli je i poszli do Alby.Tak się złoży-ło, że wbrew oczekiwaniu i uknutym planom zastali Amuliuszabez straży.Wywarli na nim zemstę, zabijając go ciosami sztyletów.Uwolnili matkę z łańcuchów; ludność przyjęła ich serdecznie, po czymzostali królami Alby i okolicznych ziem.Przyszły do nich tłumy ludzi;opuścili Albę i wznieśli miasto, które nazwali Rzymem; panuje onoi dziś nad, by tak rzec, ludzkością.Na forum u Rzymian pokazuje sięna świadectwo tamtych wydarzeń święty figowiec zamknięty w spi-żowym ogrodzeniu Senatu, a w sanktuarium Zeusa jakiś szałas jakowidomy znak sposobu życia Faustulusa; Rzymianie dbają o niego i kon-serwują go pieczołowicie używając do tego odpadków drewna i świeżychgałęzi.186Czterdzieste dziewiąte opowiadanie informuje, że na wyspie Anafe(leży ona powyżej wyspy Tery187 niedaleko od Lacedemonu) wznosisię świątynia Apollina Promienistego.Mieszkańcy składają tam ofiarywśród drwin z takiego oto powodu: Kiedy Jazon wraz z porwaną Me-deą188 płynął z Kolchidy do domu, burza morska o niesłychanej silezaskoczyła jego ludzi; byli oni zupełnie bezradni.Gdy cała załoga Argo"zanosiła modły i bezustannie błagała o łaskę, Apollo wzniósł swój łukponad nich i usunął wszystkie niebezpieczeństwa.Wtedy z nieba spadłpiorun, ziemia wyłoniła z głębiny morskiej wyspę, na której wylądowa-li, a ponieważ ujrzeli ją wówczas po raz pierwszy pod słońcem, nazwalipod wpływem tego wydarzenia Anafe.Wznieśli świątynię ku czci Apol-lina Promienistego i wśród uczt i innych przyjemności cieszyli się zeswego niespodziewanego ocalenia od zagłady.Medea i towarzyszące185Faustulus pasterz trzód króla Amuliusza, wraz z żoną, Akką Latentią, wychował porzuconebliznięta
[ Pobierz całość w formacie PDF ]