[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Poprzestańmy na tym bardzo niekompletnym wykazie an-tyrodzinnych działań masonerii.To, cośmy przypomnieli, aż nadto wystarczająco dowodzi, jak nienawidzi ona rodziny i jak metodycznie zdąża do jej destrukcji.10 L'Express, l października 1988.11 Wypowiedź cyt.przez Nowel Observateur, 24 maja 1976, s.101.1978.12 Artykuł Visa pour notre mart w Noiwel Observateur, 24 kwietnia168II.SzkołaJuż od r.1750 francuscy masoni szkołę uważali za priorytetowy przedmiot swego zainteresowania.„Kto ma w ręku szkolę, ten ma wszystko", powiedział jeden z nich, Jean Mace, założyciel francuskiej Ligi Nauczania.Deklaracje i programyKilka przykładów tych deklaracji i programów jasno wykaże niezmienność masońskich poglądów w tej dziedzinie.WiekXVin24 marca 1763 r.wolnomularz La Chalotais, prokurator generalny parlamentu Bretanii, złożył w tymże parlamencie swój „Projekt edukacji narodowej".Ów dokument przewidywał między innymi:- monopol państwa obejmujący całe szkolnictwo;- opracowanie nowych podręczników szkolnych;- świeckość;- zawłaszczenie dziecka od 6 do 18 lat życia13.System edukacji, zaprojektowany przez La Chalotais, zostanie przedłożony Konwentowi w 1793 przez wolnomularza Robespierre'a z rekomendacji Lepelletiera.Wiek XIXCytowaliśmy już powyżej (s.131) dokument Wysokiej Wenty włoskiej, gdzie powiedziano: „Zostawcie na boku starość i wiek dojrzały; idźcie do młodzieży i, jeśli to możliwe, do dzieci."We Francji,, powołanie do życia Ligi Nauczania przez masona Jean'a Mace, daje masonom okazję do ponownego potwierdzenia swego stanowiska:13 N/t programu La Chalotais patrz: N.Deschamps, op.cit., t.II, s.73 i nast.169„Z wielkim zadowoleniem możemy stwierdzić, że Liga Nauczania brata Jean'a Mace i statua brata Voltaire'a spotykają się w naszych lożach z najwyższą sympatią.Nie można było połączyć dwóch subskrypcji bardziej z sobą zgodnych:Voltaire, czyli obalenie przesądów i zabobonów, i Liga Nauczania, nowe stowarzyszenie, bazujące wyłącznie na wiedzy i oświacie.Wszyscy nasi bracia są tego samego zdania14.Nieco później nastanie Trzeciej Republiki stwarza nowe możliwości.Stąd bardziej precyzyjne dopracowanie programów po linii nakreślonej sto lat wcześniej przez La Chalo-tais.Na konwencie masońskim w r.1877 tak wyznaczono pierwszy odcinek drogi do przebycia:„Z chwilą, gdy system oświaty bezpłatnej i obowiązkowej zostanie wprowadzony i zacznie funkcjonować, szkoły gminne ulegną zlaicyzowaniu, z konieczności stopniowo15.Wiek XXSpośród niezliczonych wypowiedzi wybierzmy deklaracje Rady Najwyższej Wielkiego Wschodu, ogłoszoną w Le Monde 21 kwietnia 1982 r.:„Wolnomularze Wielkiego Wschodu Francji przypominają, że w dziedzinie oświaty należy powrócić do nauczania publicznego wolnego od wszelkich dogmatów, jakie by nie były, i od wszelkich wpływów, skądkolwiek by nie pochodziły, głównie przez uchylenie ustaw antylaickich panów Barange, Debre i Guermeur.Ten powrót winien być ukoronowaniem odnowy laickiej oświaty publicznej, gdyż tylko jej można przyznać prawo do formowania wolnego obywatela jutrzejszego społeczeństwa.Można przy tym pozostawić każdemu prawo do kształcenia się uzupełniającego według własnego wyboru, stosownie do osobistych wierzeń i preferencji".14 Le Monde maconniąue, kwiecień 1867; cyt.przez N.Deschamps, t.II, s.472.15 E.Barbier, Histoire du catholicisme libera! et social, 1.1.170I jeszcze ta wypowiedź, z tego samego roku, zaczerpnięta z przeglądu Humanisme (Wielki Wschód, listopad-grudzień 1982):„Oświata publiczna znajduje się obecnie w niebezpieczeństwie, gdyż zachodzi obawa, że pewna część dzieci Republiki zostanie powierzona zakładom związanym z instytucjami religijnymi, jeśli my nie zareagujemy na to z siłą i energią"16.Działalność masonerii i jej rezultatyProgramy i deklaracje przed chwilą przytoczone nie były bynajmniej wyrazem pobożnych życzeń, lecz przygotowywały i wspierały akcje długofalowe, o dalekim zasięgu.Oto niektóre z przebytych etapów:Wyeliminowanie Towarzystwa JezusowegoZnana jest istotna rola masonerii w rozwiązaniu Towarzystwa Jezusowego w drugiej połowie XVIII w.17.Był to fakt o decydującym znaczeniu dla przygotowania Rewolucji r.1789.Tak o tym pisze Eduard Drumond:„Wolnomularze pozbyli się jedynego wroga, którego w tym społeczeństwie lekkomyślnym i frywomym obawiali się na serio, mianowicie jezuity.Bardzo bystry, bardzo przenikliwy, jezuita uosabiał najlepsze cechy ducha francuskiego: rozsądek, kulturę i ogładę humanistyczną, zrównoważoną inteligencję, które uczyniły nasz wiek XVII tak wielkim na kartach historii.System wychowawczy jezuitów, a także akcentowane u nich ćwiczenie w logicznym rozumowaniu formowały ludzi zdolnych do rozwagi a niepodatnych na uwodzące słówka
[ Pobierz całość w formacie PDF ]